Vegánnak áll a világ

Hogyan táplálkozzunk, hogy egészségesek maradjunk
A téma örökzöld, az érvek és ellenérvek folyamatos csatája zajlik az egészséges táplálkozásról. Írásunkban bemutatjuk a természetes életmódnak megfelelő étkezés 12 aranyszabályát, és szó lesz arról, mit eszik egy vegán élsportoló. Nem csak vegetáriánusoknak és a tejterméket és tojást sem fogyasztó vegánoknak ajánljuk szívből a belvárosi Napfényes Éttermet (www.napfenyesetterem.hu), hanem azoknak is, akik húsevőként nyitottak arra, hogy kipróbálják, milyen finomakat lehet hús nélkül is enni. 

Aki pedig nem csupán enni szeretne, hanem további információra és egy nap gondtalan, egészséges kikapcsolódásra vágyik, annak ott a helye a XII. Napfényes Fesztiválon június 7-én a Petőfi Rendezvényközpontban: www.napfenyesfesztival.hu.

És most haladjunk sorjában!

A természetes életmódnak megfelelő táplálkozás 12 aranyszabálya

A betegség: hiány valamely életterületen. Az egészség nem eleve adott állapot, hanem tudatos munka gyümölcse. Először is ismereteket kell szerezni arról, hogy hogyan szerezhető vissza, vagy tartható fenn. A betegségek legfőbb oka a mérgeződés, a toxinózis. A testidegen mérgek felhalmozódása és lerakódása a testben előbb utóbb betegségekhez vezet. Ezen méreganyagok mintegy fele a helytelen táplálkozással kerül a szervezetünkbe! Egészségünk megtartása és visszaszerzése érdekében érdemes ismerni a helyes táplálkozás 12 aranyszabályát:

Vegán étel, vegán élet. HOL Magazin 2015.

1. Támogassuk a szervezet hajnaltól délig tartó tisztulási periódusát bőséges folyadékbevitellel, illetve gyümölcsök fogyasztásával! Ebben az időszakban lehetőleg gyümölcsön kívül más ételféleséget ne fogyasszunk!

Az emésztésnek van egy huszonnégy órás ciklusa, amelyben a déltől este nyolcig tartó időszak a táplálékfelvétel ideje, az este nyolctól hajnali négyig tartó a feldolgozásé, hajnali négytől délig pedig a kiválasztási fázist figyelhetjük meg. Az időpontok körülbelüliek és egyénenként változnak az életmód és más ritmusok (pl. alvás) függvényében. A gyümölcs emésztése nem igényel plusz energiát a szervezettől. Bármely más étel fogyasztása új emésztési ciklust indít be és ezzel megakadályozza a tisztulás végbemenetelét. Ha a délelőtt folyamán csak folyadékot és gyümölcsöt fogyasztunk, segítjük a méregtelenítési folyamatot.

2. Egyszerre egyféle gyümölcsöt fogyasszunk. Két gyümölcsétkezés között tartsunk legalább fél, de inkább egy óra szünetet!

A gyümölcsök kiváló vitamin és ásványianyag-források, de csak akkor, ha meg tudjuk emészteni őket. Ha egy étkezésen belül többféle gyümölcsöt fogyasztunk vagy bármely már étellel keverjük őket, erjedés lesz a következmény. Ennek eredménye alkohol és egyéb káros vegyületek, melyek az értékes és hasznos tápanyagok felszívódását gátolják. Tehát egy étkezés alkalmával egyféle gyümölcsöt fogyasszunk üres gyomorra.

3. Napi mintegy két liter folyadék fogyasztása javasolt, 2-3 dl-es elosztásában.

Sómentes étrend mellett napi 1-1,5 literes mennyiség is elegendő. A nyers gyümölcsök, zöldségek – magas víztartalmuknál fogva – beleszámíthatók az elfogyasztott folyadékmennyiségbe. Az étkezés előtt fél órával fogyasztott folyadék megalapozza a jó emésztést. Az étkezés közben, illetve közvetlenül utána fogyasztott folyadék viszont megzavarja az emésztési folyamatot.

A vízhiányos állapot károsítja a vesét és türelmetlenné, idegessé tesz. A mai ember már elszokott a megfelelő mennyiségű folyadékbeviteltől. Sok esetben éhséget érez, pedig valójában szomjas. Érdemes kipróbálni, hogy egy pohár víz elveszi-e az éhségérzetünket. Ha igen, akkor valójában folyadékpótlásra volt szükség.

Vegán étel, vegán élet. HOL Magazin 2015.

4. Lehetőleg frissen facsart gyümölcs-, illetve zöldségleveket fogyasszunk!

Ha ezekhez nem tudunk hozzájutni, akkor a hőkezeletlenül eltett, natúr leveket részesítsük előnyben. Közvetlen fogyasztásra és sütés-főzés céljára is használjunk tiszta vizet: forrásvíz, PI-víz, tisztított víz. Gyógynövényekből készített teákat igyunk! (Lehetőleg egyféle gyógynövényt tartalmazzon; méz, citromlé és egyebek hozzáadása nélkül; testmeleg hőmérsékletűen, lassan elkortyolgatva)

5. Használjunk erjedésgátló fűszereket,

melyek segítségével csökkenthető a tökéletlen emésztés során a belekben keletkező mérgező anyagok mennyisége, ugyanis manapság a legtöbb embernek nem tökéletes az emésztése. Ilyen fűszerek például a fahéj és a szegfűszeg a gyümölcsökhöz, a kömény a burgonyához, illetve az édeskömény, ánizs és a pirospaprika a gabonafélékhez.

A feldolgozott, átalakított táplálékok esetében nagyobb az erjedés, rothadás veszélye, de a természetes anyagok is bizonyos párosításokban ezt eredményezik.

A különféle ételek különféle vegyi összetételűek. Az emberi szervezet számára szükséges tápanyagok aránya eltérő az ételekben. Az emésztéshez a szervezet a különböző ételekhez más és más enzim összetételű emésztő nedveket választ ki. Az enzim keverékek bizonyos ételcsoportokra nézve eltérőek. Dr. Shelton megfigyeléseit hat alapszabályban foglaltuk össze:

- Egy magas keményítő tartalmú ételt nem javasolt más magas keményítő tartalmú étellel együtt fogyasztani. Főként a krumpli és gabonapárosítás okoz emésztési problémákat. A magas keményítő tartalmú ételek keveredve megerjednek a vékonybélben, alkohol és gázok képződnek, gyakori a puffadás.

- Egy magas fehérje tartalmú ételt nem javasolt más magas fehérje tartalmú étellel együtt fogyasztani. Ilyen élelmiszerek: hús, tojás, tej, tejtermékek, szója, gomba. Ez utóbbi a legérzékenyebb a keverésre (pl. gombás rántotta). A magas fehérje tartalmú ételek eltérő összetételű savak kiválasztását igénylik az emésztőrendszertől, együtt fogyasztva megrothadnak, főként a vastagbélben a rothasztó baktériumok segítségével, savas kémhatású mérgek keletkeznek, gyakori a székrekedés, záptojás szagú széklet és szellenet.

- Egy magas keményítő tartalmú ételt nem javasolt magas fehérje tartalmú étellel együtt fogyasztani. Ilyen a hagyományos nokedli, rakott krumpli stb. Ezekben az esetekben az ételekben lévő szénhidrátok emésztése a gyomorban leáll és csak a vékonybélben folytatódik megterhelve a hasnyálmirigyet. A hosszabb gyomorban tartózkodás miatt részben megerjednek, fehérjék egy része megrothad.

- A magas fehérje természetű ételek a savképző és magas zsírtartalmú ételekkel nem illenek össze. A savak és a zsírok leblokkolják a fehérjék emésztését a gyomorban, az eredmény: rothadás. Savképző ételek-italok: ecet, alkohol stb. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a legszárazabb marhahúsnak is a 40%-a zsír!

- A tejet csak nyersen és magában fogyasztva javasolta Dr. Shelton. Úgy találta bármivel keverve, illetve hőkezelve megrothad a gyomorban, a belekben.

- A gyümölcsök csak önmagában javasoltak nyersen és egyszerre egyfélét fogyasszunk.

Ellenkező esetben a gyümölcsben lévő szénhidrát meg fog erjedni. (A hőkezelt gyümölcsnél nem játszódik le ez a folyamat, viszont savasító hatású élelmiszer keletkezik belőle.) A gyümölcsöt étkezés előtt fogyasszuk fél órával, ennyi idő alatt kiürül a gyomorból.

6. Nagyon fontos az alapos rágás.

Rágjuk pépessé, szinte folyékonnyá az ételt! Így az jól elkeveredik a nyállal és a benne található keményítő bontó enzim által elkezdődik a keményítő tartalmú ételek emésztése a szájban. Bizonyos anyagok (pl.aromák) a szájnyálkahártyán keresztül tudnak felszívódni, ezekre a belső elválasztású mirigyeknek, főként a hipofízisnek van szüksége. Az alaposan megrágott étel kevesebbet időzik a gyomorban és könnyebben megemésztődik. („Lassan rágsz, tovább élsz!”)

7. Ügyeljünk a rendszeres széklet meglétére! Ahány főétkezés, legalább annyi alkalommal kell székletnek is a nap folyamán megjelennie.

Az ennél ritkább székelés természetgyógyászati szempontból székrekedésnek számít. A székrekedés veszélye, hogy a nem távozó székletből mérgező anyagok szívódnak vissza, melyek megterhelik a májat, a vesét és elárasztják az egész szervezetet. A székrekedés gyakran okozója a migrénes fejfájásnak, a nemi szervek betegségeinek és a vastagbélgyulladásnak, ami krónikussá válva vastagbélrákhoz vezet. A rendszeres székletet három dolog együttes megléte tudja biztosítani: a rostdús étrend, a megfelelő folyadékbevitel és a rendszeres mozgás. A rendszeres széklet érdekében az étrendben érdemes csökkenteni a rostszegény ételek mennyiségét (állati eredetű ételek, finomított ételek) és növelni a magas rosttartalmú ételek mennyiségét (nyers zöldségek, gyümölcsök, teljes gabonák). A székrekedést oldja a paradicsom, az alma, a beáztatott aszalt szilva, a lenmagtea vagy súlyos esetben a szennatea fogyasztása.

8. „Nem jóllakni kell, hanem megelégedni!”

Amikor jóllaktunk, tele a gyomrunk. A tökéletes emésztéshez a félig teli gyomor az ideális. A jóllakottság központ az elég után jelez. A mértékletességet odafigyeléssel tudjuk gyakorolni.

9. Délben gabona, este zöldség domináljon az étkezésünkben!

A gabona táplál, a zöldség tisztít. (A gyümölcs frissít.) A teljes gabonák nagy mennyiségben tartalmaznak vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket a szervezet számára könnyen felhasználható formában. A hántolás során a vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok nagy része elvész. A további probléma az, hogy a hiányzó ásványi anyagokat és vitaminokat a szervezet önmagától vonja el, hogy az elfogyasztott hántolt gabonát, finomított lisztet felhasználja. pl. a kalciumot a csontokból, fogakból, ami csontritkulást, fogromlást eredményez.

10. Minden étkezéshez fogyasszunk nyers táplálékot is!

Táplálékbevitelünk legalább fele friss-élő étel legyen! A hőkezelés hatására a vitaminok és az ásványi anyagok, nyomelemek felszívódását segítő fehérje természetű anyagok nagy része tönkremegy. A fehérjék 55°C felett denaturálódnak, kémiai szerkezetük megváltozik. A hőkezelt ételek megterhelik a szervezetet, fogyasztásuk után két órán át az immunrendszer csökkent működése figyelhető meg. A nyers növényi ételeknek a vitamin-, nyomelem- és enzimbőség mellett számos más előnye is van (pl. gyulladásgátló, antikarcinogén, antibiotikus és lúgosító hatás, rostbőség stb.)

11. Étkezések között (kivéve a gyümölcsétkezést) várjunk legalább 4-5 órát!

Az ételek emésztési ideje különböző. Ha ezt nem várjuk ki, a keveredő ételek erjedési vagy rothadási folyamatokon mennek keresztül.

12. Nyugodt lelki állapotban együnk, és evés közben az evésre figyeljünk!

Kerüljük a sietve, illetve a stresszállapotban történő étkezést! (Kellemes zene és gyertyafény segítheti a harmonikus táplálkozást!) A stresszállapot a szimpatikus idegrendszert aktivizálja, aminek velejárója a csökkent bélmozgás és a vér „elvándorlása” az emésztőrendszertől. A stresszes állapotban fogyasztott étel nem jól emésztődik és hizlal.

A helyesen összeállított étrend és a megfelelő körülmények között elfogyasztott ételek elősegítik mind testünk, mind lelkünk egészségét. Tiszteljük meg magunkat az egészséges táplálkozással.

Vegán étel, vegán élet. HOL Magazin 2015.

Váradi Tibor

Egy vegán élsportoló tanácsai

A vegyes étrenden élők egyik leggyakoribb érve, hogy hús nélkül nincs elég energiánk. Nos, álljon itt, mit mond minderről Tóth Viktor vegán élsportoló, két gyermekes családapa, foglalkozását tekintve számítógépes szakember. Tereptriatlonban európa bajnoki második helyezett és magyar bajnok is volt. Arról kérdeztük, mit csinál másként, amitől ilyen eredményekre képes család és napi nyolc-tíz óra munka mellett. Kérdésünkre elmondta egy heti étrendjét.

Az étrendünket családilag állítjuk össze, nagyon figyelve arra, hogy a gyermekeink még kicsik és fejlődésben vannak, vagyis sokkal nagyobb mennyiségben van szükségük bizonyos vitaminokra és ásványi anyagokra, mint egy átlagembernek. Mivel én sokat sportolok, ez rám is vonatkozik. Ezért ezt figyelembe véve határozzuk meg, hogy a változatosan összeállított ételek lehetőleg mindent tartalmazzanak, amire szükségünk van. Ehhez rengeteg vonatkozó szakirodalmat olvastunk el, ami látszólag sok időt vesz igénybe, de biztosan nem annyit, amennyit egy mai ember naponta a magazinok, újságok lapozgatásával eltölt. Megkérdeztünk edzőket, orvosokat, szakembereket és versenyzőket táplálkozásukkal kapcsolatban. Sokszor egymásnak ellentmondó információkhoz jutottunk, ilyenkor nekünk kellett döntenünk és kialakítanunk a magunk rendszerét. Igyekszünk mindig figyelni a szervezet igényeire és megtalálni a legmegfelelőbb választ - ami sokszor nem a legkézenfekvőbb!

Van néhány alapvető dolog, amihez mindig tartjuk magunkat a táplálkozásunkban:

- Semmiféle állati eredetű ételt nem fogyasztunk;

- Tudatosan figyelünk az ételek összeállítására és összetevőire (előfordult, hogy egy ételben egy ideig nem volt (vagy nem tüntették) fel a tej összetevőt, majd egy idő után igen);

- Kerüljük a túlfinomított, agyon főzött, konzervált és kész ételeket, a tartósítószert, és az E-számok hadára is odafigyelünk;

- Délelőttönként lehetőleg csak folyadékot (víz, zöldség-, gyümölcslé, herbatea), gyümölcsöket (friss és aszalt) és esetleg olajos magvakat fogyasztunk;

- Heti egy tisztítónapot tartunk (víz- vagy léböjt nap, esetleg gyümölcsnap), havonta egy teljes vízböjt napot.

Természetesen lehet kivétel, de a tudatosságot hangsúlyoznám ismét. A lehető legjobban figyelünk az elveinkre és szervezetünk igényére, de ha valami közbejön, akkor igyekszünk rugalmasak lenni.

Fontosnak tartjuk az egyensúlyt a nyers és készített ételek között. Gyakran, ha valamilyen kis fizikai (de akár lelki) probléma felmerül, nagy eredményt lehet elérni egy kis nyers gyümölccsel, zöldséggel. Itt külön hangsúlyoznám, hogy az emberek egészségi és közérzeti problémáinak gyakori oka az, hogy kevés folyadékot fogyasztanak! Nem számít folyadéknak a kávé, az erős tea, szénsavas italok, alkohol, hiszen ezek túlnyomórészt vitamin- és ásványi anyagrablók, vagyis leépítenek és nem fel. Általuk hosszútávon az immunrendszer gyengül, a teljesítmény csökken.

Az ételek készítésénél fontos, hogy minél kevesebb kárt okozzunk a bennük lévő még élő vitaminokban és ásványi sókban. Ezért előnyben részesítjük a wokban főzést-sütést, a bambuszpárolót, a gabona beáztatását (így akár nyersen is fogyasztható).

Gyakori ételeink (naponta vagy heti rendszerességgel):

- Gabonák, rizs (barna, de esetenként fehér is), bulgur, kuszkusz, gabonapehlyhek.

- Zöldségek: a hagyományosak mellett padlizsán, avokadó, brokkoli, cukkíni, patisszon, hagyma (lila nyersen, vörös a főzéshez), fokhagyma (lehetőleg nyersen, de ha főtt ételbe tesszük, akkor is csak a már elkészült ételhez adjuk hozzá, hogy értékes anyagai ne károsodjanak).

- Olajos magvak: napraforgó, tök, mogyoró, dió, mandula (az egyik legfőbb fehérjeforrás), dió, szezám, len, mák (a mák ötször annyi kalciumot, és sokkal több vasat tartalmaz, mint a tej, érthetetlen tehát, hogy miért a tej az „Élet Erő és Egészség”, amikor az szinte kivétel nélkül hormonokkal, valamint antibiotikummal terhelt halott anyag).

- Méz (lehetőleg főzés, sütés nélkül).

- Csíráztatott növényi magvak.

- Teljesőrlésű gabonából készült kenyerek, tészták.

- Gabonákból készült ételek (leves, saláta).

- Szejtán (búzahús: a szója mellőzésének fontos alkotórésze, mert igen gazdag fehérjeforrás).

- Sörélesztő (gazdag B-komplex és nagyon jó ételízesítő).

- Yofu (szójajoghurt).

Alkalmanként fogyasztjuk (hetente, kéthetente):

- tofu, szója ételek.

- hüvelyesek, kukorica.

A fenti alapanyagokból a legkülönbözőbb és legváltozatosabb ételeket lehet elkészíteni (levesek, köretek, tészták, szószok, sütemények, müzlik stb.).

A napokban részt vettem egy sportolóknak tartott egészségi és immunerősségi vizsgálaton, ahol az egyik legmagasabb értéket értem el, pedig két gyermek és a programozói munka (egész napos számítógépes tevékenység) mellett sok időm nincsen külön foglalkozni az egészségemmel. Természetesen a versenyekre készülök, ahogy tudok, de szerintem az életmódomnak is köszönhető, hogy másoknál sokkal kevesebb edzéssel tudok nemzetközi eredményeket elérni.

A vegán életmódban még kezdő sportolóknak is ajánlom a XII. Napfényes Fesztivált! A június 7-i életmód-fesztiválon a Petőfi Csarnokban egy mozijegy áráért az egészséges életmód iránt érdeklődők egész nap érdekes előadásokon, kiscsoportos foglalkozásokon, egyéni tanácsadásokon és koncerteken vehetnek részt.

Részletes program: www.napfenyesfesztival.hu

(T.V és Sz.B.)

 


Cikkajánló
- Hajrá immunerősítés!
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak
- Megnyitotta kapuit Miskolc legújabb és legfinomabb élményközpontja
- Az életmentés nem állhat meg! Adj vérplazmát!
- Tavaszi testi-lelki megtisztulás a természet erejével

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing