Új turizmusfejlesztési stratégiát sürget a szállodaszövetség

Új turizmusfejlesztési stratégia kidolgozását sürgeti a szállodaszövetség a szakmai szervezetek bevonásával a szállodaipar fejlődésének elősegítésére.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alapvető célja, hogy a hazai szállodák szobafoglaltsága a következő három évben ismét meghaladja a kritikus szintnek tartott 50 százalékot, és az egy kiadható szobára jutó árbevétel (REVPAR) legalább az inflációt meghaladó mértékben emelkedve részben behozza az elmúlt hat évben elszenvedett veszteségeket.

A dokumentum szerint a célkitűzések eléréséhez szükséges, hogy emelkedjen a jelenlegi, az Európai Unióban mért egyik legalacsonyabb szállodai árszínvonal. A szövetség álláspontja szerint ehhez nagyobb felkészültségre, tudatos, professzionális marketingre, a jelenleginél jobb értékesítési munkára és igényesebb szolgáltatásokra van szükség.

A szakmai szervezet új szállodai fejlesztéspolitikát tart szükségesnek. Álláspontja szerint új szállodai kapacitások létesítése helyett nemzetközi vonzóképességű turisztikai attrakciók fejlesztését kell támogatni, amelyek a jelenleginél fizetőképesebb, új vendégkört hoznak. Ezért javasolja, hogy új magyarországi szállodák létesítésére a következő években állami támogatást, EU forrást csak kivételes esetekben biztosítsanak.

A szövetség a belföldi kereslet élénkítésére javasolja a SZÉP Kártya felhasználásának támogatását. Fontos tartja azt is, hogy a kártya felhasználása csak az eredeti funkcióiban (szálláshely, klasszikus vendéglátás és szabadidős pihenés) legyen lehetséges, és az elfogadóhelyek köre ne híguljon fel.

A külföldi kereslet élénkítésére szükségesnek tartja a Magyar Turizmus Zrt. és a TDM szervezetek marketing költségvetési forrásainak emelését, továbbá uniós források igénybevételét.

Budapest turizmusának fejlesztésével kapcsolatban a szakmai szervezet ismét felhívja a figyelmet egy nagy kapacitású, 4-6 ezer fős kongresszusi központ megépítésének szükségességére.

A turizmus élénkítését szolgálja az MSZÉSZ szerint a légi kapcsolatok bővítése is, ennek kapcsán javasolják a Liszt Ferenc-repülőtér, valamint a regionális repülőterek fejlesztésének támogatását is.

A turizmus versenyképességének védelme érdekében a szövetség fontosnak tartja a szobakiadás jelenlegi 18 százalékos áfaszintjének csökkentését, a vendéglátás esetében pedig - ahol most 27 százalék az áfa - annak az EU-átlaghoz közelítését.

Az MSZÉSZ javasolja azt is, hogy a készülő turizmus törvényben rögzítsék, hogy az önkormányzatok az idegenforgalmi adóbevételt (ifa) és annak állami kiegészítését csak turisztikai célokra használhassák fel.

A dokumentum rávilágít, hogy 2000 óta drámaian romlott a magyarországi szállodák jövedelmezősége. A 2012. évi nettó reál REVPAR (az egy szállodai szobára eső szobaárbevétel inflációval, áfaváltozással korrigálva) a 2000. évinek csupán 66,8 százaléka, a 2012. évi reál TREVPAR (egy szállodai szobára eső, korrigált teljes bevétel) pedig a 2000. évinek 87,9 százaléka. A csökkenő bevételek és az emelkedő költségek következménye a minőségromlás, azaz a versenyképesség csökkenése, továbbá a létszámleépítések.

A helyzetértékelés megállapítja, hogy 2012-ben 2011-hez képest a hazai szállodák teljesítménye javult, a tavalyi eredmények azonban még mindig elmaradnak a 2007-es, a válság előtti utolsó év eredményeitől. A 2013 első hét hónapjában mért, javuló adatok alapján az MSZÉSZ arra számít, hogy az idén a fő szállodai bevételt kifejező mutatószámok nominálisan el fogják érni, esetleg meg is fogják haladni a 2007. év eredményeit. Hozzáteszik, hogy a javulás ellenére a fenntartható, pozitív trend kialakulása még kérdéses, mert sok a bizonytalansági tényező.

 

MTI 2013. október 29., kedd 16:22


Cikkajánló
- Hajrá immunerősítés!
- 4 millió eurós fejlesztés a Thermia Palace Spa szállodában
- Cabernet franc és terroir Villányban
- Eddig nem érvényesül a papírforma – Félidőben jár Az Év Fürdője szavazás
- Megújult Etyeken Magyar-kút

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing