THE DUKE OF BURGUNDY

2015.04.02. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Programok, Hírek, Film

Peter Strickland legújabb alkotása, a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon és a Londoni Filmfesztiválon már zajos sikert aratott The Duke of Burgundy (18) április 30-án kerül országosan a magyar mozikba, a Mozinet forgalmazásában. A bizarr szexuális fantáziákkal teli, pikáns filmnek számos magyar vonatkozása van. Kemény Ildikó producer vezetésével a Pioneer Pictures gyártásában készült, a látványért Pater Sparrow (Verebes Zoltán), a vágásért Fekete Mátyás felelt, a kiemelt hangsúlyt kapó ruhák pedig Flesch Andrea munkáját dicsérik.

„Szikrázó, szürreális és szemtelenül nagyszerű. Tisztelgés a klasszikus erotika előtt.” (Indiewire)

„Szokatlanul csábító és egészen megrészegítő.”(Ioncinema)

„Megbabonázó szexuális thriller.” (LA Times)

„Érett, elképesztően vizuális illusztrációja ez a szerelemnek, frusztrációnak és érzékiségnek.” (Craveonline)

„A The Duke of Burgundy sosem hagy minket meglepetés nélkül és a színvonal egy pillanatra se lankad, végig egyfajta száraz, pedáns hangulatot és ritmust nyújt.” (Twitchfilm)

„Hipnotikusan gyönyörű.” (Filmmaking)

„Mélyen elkötelezett színészi teljesítményekkel, a The Duke of Burgundy kiszegezve és védtelenül tartja a nézőt, akárcsak egy táblára tűzött lepke.” (Film Comment)

„Strickland művészien építi fel a filmet, komplex és megindító esszét alkot az áldozatlét privilégiumairól, és megmutatja, mit jelent szenvedni a szerelemért.” (LA Weekly)

 A The Duke of Burgundy hősnője, a fiatal Evelyn (Chiara D’AnnaBerberian Sound Studio) amatőr lepkekutató, de cselédként házimunkákat lát el egy rovarkutató nő, Cynthia (Sidse Babett KnudsenEsküvő után, Majdnem tökéletes szerelem) kastélyában. A két nő között - miközben rovartani kirándulásokon és a kastély hermetikusan zárt világában együtt tanulmányozzák a lepkéket, rovarokat - különleges, erotikus kapcsolat alakul ki. Az idősebb, hideg és lelkiismeretlen Cynthia egyre megalázóbb bánásmódban részesíti Evelynt, aki némán tűri úrnője embertelen bánásmódját. Evelyn feladatai egyre intimebbek és degradálóbbak, ő azonban soha nem ellenkezik a szexuális megaláztatások ellen. Idővel nyilvánvalóvá válik, hogy a két nő rituáléja valójában egy szerepjáték, amelynek lényege a dominancia és az alárendeltség. Az erotikával túlfűtött játék során azonban egyre intenzívebben felszínre kerülnek a valódi hatalmi szerepek, és felmerül a kérdés: valójában ki irányít kettejük afférjában, az úrnő, vagy a szolgáló? A film zseniálisan mutatja be az agresszor és az áldozat viszonyát és dinamikáját: a szívtelen jégkirálynő valójában manipulált áldozat?

A film rendezője, Peter Strickland kiemeli: „A The Duke of Burgundy története általános érvényűen szól az emberi kapcsolatokról, arról a bonyolult belső és külső elvárás rendszerről, amely folyamatosan arra késztet bennünket, hogy alkalmazkodjunk a másik ember rólunk alkotott képéhez, és fordítva. Mindegy, hogy a mindennapi élet terhes döntéshozó szerepeiről, vagy a hálószobában zajló szerepjátékok kötelességéről beszélünk. A forgatókönyv írásakor egy perzselő szerelmi történet lebegett a szemem előtt, ugyanakkor új életet akartam lehelni a ’70-es évek rossz hírű, erotikus mozijába, Jess Franco gazdag atmoszférájú, szexuálisan túlfűtött filmjei inspiráltak leginkább.”

A The Duke of Burgundy teljes egészében Magyarországon, egy vidéki kastélyban, a Kádár-villában forgott, ahol az eredeti helyszínt teljesen átalakították. Peter Stricklandnek nem ez az első magyar vonatkozású munkája: első nagyjátékfilmje, a Varga Katalin balladája magyar nyelven, független produkcióként, Erdélyben készült. Fesztiválszereplései közül kiemelkedik a Berlinale, ahol a legjobb hangtechnikáért elnyert az Ezüst Medve-díjat, majd az Európa Filmdíjon Peter Strickland lett az év felfedezettje. A rendező második filmje, a ’70-es évek olasz horrorjához visszanyúló Berberian Sound Studio, Toby Jones főszereplésével. Strickland harmadik mozijával, a The Duke of Burgundy-val kanyarodott vissza hazánkba.

A The Duke of Burgundy Strickland eddigi legnagyobb nemzetközi sikere, a fesztiválszerepléseket követően nemrégiben az Egyesült Királyságban is bemutatták, a nemzetközi sajtó hatalmas lelkesedéssel és elismeréssel fogadta. Az Indiwire szerint, a The Duke of Burgundy szikrázó, szürreális és szemtelenül nagyszerű, tisztelgés a klasszikus erotika előtt, a L.A. Times megbabonázó szexuális thrillerként emlegeti, az Ioncinema szokatlanul csábító és megrészegítő alkotásnak nevezi, míg a Craveonline szerint, a film elképesztő vizuális illusztrációja a szerelemnek, a frusztrációnak és az érzékiségnek.

A külföldi sajtó szinte egyöntetűen kiemeli a film rendkívül izgalmas látványvilágát, amely a magyar alkotók munkáját dicséri. A látványért a magyar Pater Sparrow (Verebes Zoltán) felelt, a jelmeztervezés Flesch Andrea érdeme, Cseh Renátó volt az art director, a berendezés pedig Mihalek Zsuzsa munkája. A magyar alkotók mögött jelentős hazai és nemzetközi teljesítmény áll.

Flesch Andrea jelmeztervező épp Till Attila Tiszta szívvel c. filmjében dolgozik, korábban többek között a Társas játék, a Valami Amerika 2., a Miss Arizona, a Szomorú vasárnap, a Kaméleon, a Boldog új élet stáblistáján olvashattuk a nevét. Külföldi produkciói közül kiemelkedik a Tulse Luper bőröndjei Peter Greenaway rendezésében, a hazai mozikban is vetített Mrs. Ratcliffe forradalma, vagy a bemutatás előtt álló Extinction, Matthew Fox főszereplésével. A The Duke of Burgundy kapcsán a nemzetközi kritikák (Telegraph, The Independent, Times, The New York Times) külön kiemelik Flesch Andrea érdemeit:

-          „Soha nem láttunk még olyan filmet, amelynek a stáblistája külön kitérne a fehérneműk tervezőjére (Dress and Lingerie) de bátran leszögezhetjük: Flesch Andrea munkája valóban minden kreditet, elismerést megérdemel.” (Protagonist Pictures) 

-          „A The Duke of Burgundy-ban a fehérneműk mellett nagy jelentőséget kapnak a köpenyek, a kalapok és a kesztyűk is, Stricklandet kifejezetten motiválta a jelmeztervező Flesch Andrea. A jelmeztervező elmondása szerint, a főszereplő Evelyn kalapját egy Georges Franju bűnügyi film inspirálta, míg a köpenyek ötlete egy Helmut Newton fényképről származott. „Egyszerűen imádtam ezt a darabot, pont úgy nézett ki, mintha egy Buñuel filmből lépett volna elő.” - mondta Flesch Andrea, aki már Peter Greenaway rendezővel is dolgozott, és nagyrészt budapesti használtruha boltokban találta meg a film stílusához passzoló ruhákat.” (NY Times)  

-          „Flesch Andrea egy igazi jelmeztervező, aki ugyanúgy Magyarországon él, mint Strickland, és már az első telefonbeszélgetéskor kiérdemelte a rendező korlátlan bizalmát. Stricland a The Duke of Burgundy-ban nem vékony, tangás testeket akart, hanem méltóságot, az idősebb nők csillogásának ünnepelését, amely tökéletesen egybevágott Andrea elképzelésivel.”

Pater Sparrow (Verebes Zoltán) a London Film School-ban végzett filmrendezőként, látványtervezői kiegészítéssel. Első nagyjátékfilmje 1 (2009) címmel rögtön a legtöbb díjas elsőfilmessé avatta, öt kategóriában - Legjobb Operatőr, Legjobb Látvány, Legjobb Vágás, Legjobb Producer, Diákzsűri Legjobb első filmje - tüntették ki itthon, de külföldi fesztiválokon is számos díjat nyert. Vizuális nyelvezete egyedi, kísérleti, misztikus és szürreális. Látványtervezőként többek között az Átok, a Berosált a rezesbanda, és a bemutatás előtt álló Az éjszakám a nappalod c filmekben vett részt.  

A The Duke of Burgundy vágója, Strickland állandó munkatársa, Fekete Mátyás volt. A Varga Katalin balladájában is ő felelt a vágásért, a Berberian Sound Studioban az Oscar-díjas Chris Dickens vágóasszisztensként működött, de Stricland rövidfilmjeit is ő vágta. Fekete Mátyás munkáját a Tüskevár és Hacktion c filmekben láthattuk, illetve a szintén áprilisban moziba kerülő Argó 2-ben is dolgozott.

Hazai részről a produkciót a Pioneer Pictures gyártotta Kemény Ildikó producer vezényletével. A produkciós cég elsősorban hazánkban forgatott külföldi alkotásokra specializálódott, melyek közül kiemelkedik a Bel Ami Uma Thurman és Robert Pattinson főszereplésével, A holló John Cusack-kel, vagy a Houdini-sorozat az Oscar-díjas Adrien Brody-val. Legújabb munkájuk a Hunter’s Prayer Sam Worthington-nal.

The Duke of Burgundy (18)

Magyar feliratos trailer: https://youtu.be/kzF2vwqfBvQ

Letölthető trailer: http://tinyurl.com/mftnm29

Nagy felbontású jelenetképek, plakát letölthető: www.mozinet.hu

Főszereplők: Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna, Bartsch Kata, Kraszkó Zita, Tompa Eszter, Rendezte, forgatókönyvet írta: Peter Strickland, Fényképezte: Nicholas D. Knowland, Producer: Andrew Starke, Vágó: Fekete Mátyás

Eredeti cím: The Duke of Burgundy, Gyártó: Pioneer Pictures, Rook Films, Hossz: 104 perc, Országos bemutató: 2015. április 30., Magyarországon forgalmazza a Mozinet

Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott.

 

YouTube előzetes >>>

 

Díszbemutató Titanic: 2015.04.11. szombat, 19.30 Uránia Filmszínház

(Uránia Filmszínház - 1088 Budapest, Rákóczi út 21.)

Mozikban: 2015. április 30-tól

Duke of Burgundy. HOL Magazin 2015.


Cikkajánló
- II. Országos Képzőművészeti Filmnapok
- 10.000 epizód – Történelmet írt a Barátok közt
- Elkezdődött az El a kezekkel a Papámtól! című különleges családi film forgatása
- Ismét jön a Re:Verzió a 16. Verzió legsikeresebb filmjeivel!
- Hosszabbítást kap az online dokufilmes akció

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing