Tények és tévhitek a tojásról

A valaha kiátkozott tojást, úgy tűnik, visszafogadhatjuk kegyeinkbe. Örömhír ez a tojást kedvelők számára, akik eddig úgy tudták, ártanak egészségüknek, ha fogyasztják. – A tojás szinte tökéletes táplálék – mondja Lisa Cimperman, a clevelandi egyetemi klinika dietetikusa.

A táplálkozástudományi szakemberek korábban kapcsolatot véltek felfedezni az étrendi koleszterin (az olyan élelmiszerekben, mint a hús, a tenger gyümölcsei, a tojás, a tejtermékek és a baromfi található koleszterin) és a vér koleszterinszintje között. A legújabb kutatások szerint azonban az étrendi koleszterin nem játszik akkora szerepet a koleszterinszint emelésében, mint azt korábban gondolták.

Egy az étkezéssel kapcsolatos meta-analízis során 224, az elmúlt 25 évben lefolytatott vizsgálat eredményeit tekintették át arizonai kutatók, és megállapították, hogy a magas koleszterinszintet a telített zsírok okozzák, az étrendi koleszterin nem vagy csak igen csekély mértékben befolyásolja a vér koleszterinszintjét.

A Harvard-egyetem kutatói több mint 117 ezer 8-14 éven át követett egészségügyi dolgozó adataira támaszkodva megállapították, hogy nincs összefüggés a tojásfogyasztás és a szív- és érrendszeri betegségek között.

A tojás egyedülálló élelmiszer, olcsó, könnyen hozzáférhető és kalóriaszegénysége mellett is kiváló, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag tápanyagforrás.

Nagyszerű forrása továbbá a kolinnak is, ez a vegyi anyag segíti elő az idegek és az izmok közötti kapcsolatot. Sok benne a lutein is, ez a korfüggő sárgafolt-degeneráció és a hályogok megelőzését segíti elő. Zsírban viszonylag szegény a tojás, és az is a telítetlen változat.

Arról, hogy mennyi tojást együnk, nincs ajánlás. Egy tojás koleszterintartalma kevesebb, mint amennyit az amerikai szívgyógyászok ajánlanak. Egy tojás kb. 213 mg koleszterint tartalmaz.

Az American Heart Association ajánlása szerint több mint 300 mg koleszterin fogyasztása naponta nem ajánlott. Eszerint egy tojás naponta rendben van, azok számára, akik nem érzékenyek a koleszterinre, és megfelelő mennyiségű gyümölcsöt, zöldséget, alacsony zsírtartalmú tejterméket, sovány húsokat fogyaszt a napi diéta részeként.

Természetesen nem mindegy, milyen formában fogyasztjuk, a szalonnás rántotta helyett jobb napi egy lágytojás teljes kiőrlésű kenyérrel.

Annak a közhiedelemnek sincs alapja, hogy a sötét héjú tojás táplálóbb. A tojás héjának színe a tyúk színével van összefüggésben.

Forrás: - informed -

 


Cikkajánló
- Meddőség ellen a természet erejével
- Nem fordítunk kellő figyelmet a zöldségekre
- Testmozgás és táplálkozás
- Mennyi ideig maradnak frissen az élelmiszerek a hűtőben?
- Aloe varázs - Láthatóan ragyogóbb bőr – természetesen

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing