TANGERINE / decemberi Magyarhangya premier

2015.12.03. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Programok, Film

Sean Baker a 2012-es SXSW filmfesztiválon robbant be a köztudatba Starlet című filmjével, mely egy fiatal pornószínésznő (Dree Hemingway varázslatos alakítása) és egy öreg néni furcsa barátságáról mesélt, aki egykor hollywoodi sztár akart lenni. Bakert elsősorban előítéletmentes hozzáállása miatt ünnepelték, a film a pornóipar munkásainak emberi oldalát hangsúlyozta. A rendező ugyanezt a gondolkodásmódot és objektivitást akarta megjeleníteni következő filmjében is, melynek hősei szintén a társadalom peremén élnek, csak egy másik szubkultúra tagjai. Ez lett a TANGERINE.

TANGERINE

Sean Baker filmje

88 perc

 

ALKOTÓK

Rendezte Sean Baker

Írta Sean Baker & Chris Bergoch

Fényképezte Radium Cheung, HKSC & Sean Baker

Producerek Darren Dean, Shih-Ching Tsou, Marcus Cox & Karrie Cox

Executive Producerek Mark Duplass & Jay Duplass

Társproducerek Kevin Chinoy & Francesca Silvestri, Chris Bergoch, Radium Cheung

Vágó SEAN BAKER

Jelmeztervező Shih-Ching Tsou

 

SZEREPLŐK

KITANA KIKI RODRIGUEZ Sin-Dee Rella

MYA TAYLOR Alexandra

KARREN KARAGULIAN Razmik

MICKEY O’HAGAN Dinah

ALLA TUMANIAN Ashken

JAMES RANSONE Chester

 

Szinopszis

Felvirrad Karácsony napja Tinseltownban, és Sin-Dee újra ringbe száll, miután kiengedték a sittről. Amikor megtudja, hogy barátja és stricije, Chester képtelen volt hű maradni hozzá a bent töltött 28 nap alatt; legjobb barátnőjével, Alexandrával útra kel, hogy végére járjanak a pletykának. Izgalmas odüsszeiájuk során bejárják Hollywood külkerületeit, ahol kiderül, hogy más is küzd a hűtlenség problémájával. Sean Baker Sundance fesztiválon debütált, energikus komédiája váratlan fordulatokban gazdag, tudatosan modern karácsonyi mese L.A. utcáiról – iPhone 5S-el forgatva!

 „Mark Duplass megkérdezte, van-e új filmötletem,” meséli Baker. „Éppen akkoriban vettem részt az új-zélandi filmfesztiválon a Starlettel, és nagyon sok inspiráló filmet láttam.” Úgyhogy amikor Duplass – aki a független filmes szcénában elismert színész, rendező, író és producer – megkereste az együttműködés lehetőségével, Baker már készen állt az ötlettel.

A rendező nem sokkal azelőtt barátkozott össze Mya Taylorral, egy helyi afrikai-amerikai transznemű nővel, akivel egy LGBTQ központban találkozott Hollywoodban. „Mya ismerte a környéket és lakóit, elképesztő történetek voltak a tarsolyában és szeretett volna filmben játszani. Az előadóművészi háttere megvolt, úgyhogy már akkor tudtuk, hogy olyasvalakit találtunk, akivel együtt szeretnénk dolgozni.” Taylor így emlékezik vissza: „Sean nagyon kedves volt és egyenesen megmondta, mit akar tőlem. Ezzel rögtön a projekt részesévé tett.”

A Los Angeles-i környék, ahol Mya élt, közel volt a Santa Monica és a Highland találkozásához, és ez lett a formálódó történet háttere. Baker szerint a hely „hírhedt az illegális tevékenységekről, prostik és drogosok tanyája. Úgyhogy a társforgatókönyvíróm, Chris Bergoch és én úgy döntöttünk, hogy alámerülünk ebbe a világba, és mint a többi filmem esetében, kiterjedt kutatómunkba kezdtünk. Megmondtuk Duplassnak, hogy egy személyes hangvételű filmet akarunk készíteni ezen a környéken. Ő beleegyezett.”

Így aztán Duplass, a producer, Sean Baker, a rendező, és a forgatókönyvíró Bergoch, valamint Mya Taylor elkezdte tanulmányozni a környék bűnügyeit, és összebarátkozott jónéhány transznemű prostituálttal. Ezután nem sokkal el is kezdték összerakni a történetet, ami akkor került igazán a helyére, amikor Taylor bemutatta nekik egy barátját, Kitana Kiki Rodriguezt. A két nő közti dinamika elképesztően tetszett Bakernek. „Kiki a transz közösség mentora és szószólója, és ő is jól ismerte a környéket. Mya és Kiki igazi harcostársak, volt valami kettejük kapcsolatában, ami miatt éreztem, hogy tökéletes duó lesznek; láttam őket lelki szemeimmel a vásznon. Ez volt az a pillanat, amikor megmondtam, hogy mindkettejüket szeretném a filmemben szerepeltetni.”

Taylor számára egyértelmű volt a döntés. „Akkoriban, amikor Seannal találkoztam, éppen egy nehéz időszakon mentem keresztül. Akkor kezdődött az átalakulásom is. Egy ilyen lehetőséget nem lehetett visszautasítani, tekintve, hogy mindig is előadóművész akartam lenni.” A különböző narratív ötletek megbeszélése során a két szerző végül egy olyan történetet dolgozott ki, amely filmes szempontból is a legmegfelelőbbnek tűnt. „Kiki és Mya azt mondta, hogy a valósághű ábrázolás különösen fontos számukra. Meg akarták mutatni, hogy milyen a környéken dolgozó nők élete,” magyaráza Baker. „Eközben azt is szerették volna, hogy vicces, szórakoztató legyen a film, olyan, amit ők is szívesen megnéznének. Úgyhogy egy kicsit más tónust akartam kipróbálni, mert úgy véltem, hogy a többi filmemben használt voyeurködés, megfigyelő stílus itt nem lenne helyénvaló. Változtatni akartam, és megtalálni a módját, hogy a közönség jobban részese lehessen annak a káosznak, melyben a karakterek élnek.”

A forgatókönyv hamarosan elkészült és Baker elindította a forgatást.

 

A TANGERINE TÖRTÉNETE

A történet alapja azokból a beszélgetésekből született, melyeket Baker és Bergoch folytatott a két főszereplővel. Rodriguez alakítja Sin-Dee-t, a transz prostit, akit nemrég engedtek ki rövidke börtönbüntetése után; Taylor pedig Alexandrát játssza, aki énekesnőnek készül és Sin-Dee legjobb barátja, valamint szintén transznemű kéjhölgy. Miután kiszabadul a sittről, Sin-Dee megtudja, hogy barátja, Chester (James Ransome), aki egyben stricije is, megcsalta egy hús-vér nővel. A sztori a valóságban gyökerezik, ahogy Baker meséli. „Kiki mondta el a történetet, amit egy transz prostitól hallott, aki megtudta, hogy a barátja egy igazi nővel feküdt le. Olyan ideges lett, hogy rögtön meg akarta keresni a lányt és kérdőre vonni mindkettejüket. Ez a sztori nagyon megfogott a drámai ereje miatt. Ez volt a kiindulópont számunkra, a benne rejlő dráma azonnal magával ragadott és elindított az úton.”

A film – amely Karácsony napján játszódik – Sin-Dee számára egyetlen dologról szól: bosszút állni a lányon, akivel Chester megcsalta, és kérdőre vonni Chestert.

A történetbe azonban még egy szál becsatlakozik viszonylag hamar: Ramzik, az örmény taxis (Karren Karagulian) története, akinek a lányokkal való ismeretsége és kapcsolata nem azonnal derül ki. Karagulian Baker minden filmjében szerepelt, nagyon jó munkakapcsolatban állnak egymással. „Karren fantasztikus színész. Él egy nagy örmény közösség Los Angelesben, és amikor meséltem neki a filmtervről, szóba jött, hogy hogyan lehetne egy örmény szálat is beleszőni a történetbe. Végül egy csomó örmény sztár belekerült a filmbe, akik az örmény filmművészet klasszikusai.” Ők alakítják Ramzik családját. Karagulian kapcsolata azért is kiváló a rendezővel, mert Baker bízik a színész ösztöneiben. „Sean mindig megengedi, hogy a saját elképzeléseimet beleépítsem a karakterbe,” – magyarázza Karagulian. „Az évek során kialakult a közös bizalom, és ennek eredménye, hogy gyakran gondoljuk ugyanazt.”

Ahogy egyre több időt töltünk Ramzikkal, egyre világosabbá válik a kapcsolata a lányokkal: ő az egyik leglelkesebb állandó kuncsaftjuk. „Razmik családos ember, aki tisztában van a felelősséggel, de közben kettős életet él,” véli Karagulian. „Felfedezett magában egy olyan vágyat, amely bár természetes, nem elfogadott korunk szociális normái szerint, pláne ha valakinek felesége és gyereke van. Ezt az életstílust ráadásul keményen büntetik szülőhazájában. Úgyhogy csapdában érzi magát, két világ közé szorulva és arra kényszerülve, hogy titkos életet éljen.”

Baker számára a döntés, hogy megmutassa Ramzik emberi oldalát, mielőtt fény derülne titkos szexuális beállítottságára, kulcsfontosságú volt a történetmesélés szempontjából. „A figura napi rutinján keresztül a néző kapcsolódni tud a karakterhez, a napi rutin olyasmi, amivel mindenki azonosulni tud. Meg akartam mutatni a mindennapi élet pillanatait, mielőtt meggyújtom a tűzijátékot. Úgy vélem, Ramzik jól kezeli a függőségét, és azt is meg akartuk mutatni, hogy néz ki a napja valakinek, aki függő. Mindenki, aki valaha küzdött valamilyen függőséggel, tudja, milyen súlya van a vágynak, amiért aztán súlyos árat fizetünk, ha engedünk neki. Ramzik esetében ez akkor következik be, amikor egy autómosóban szexel éppen Alexandrával. A megható jelenet az intimitást és a közös titkot demonstrálja a két karakter között.

„Alexandra profi és tudja, mit csinál. Képes elhitetni nem csak Razmikkal, hanem a közönséggel is, hogy ez több, mint egy üzleti tranzakció,” magyarázza Baker. „De hát ez része egy dolgozó lány életének. Másképp is lehet ezt nézni: Los Angeles utcáin sokan magányosak, és meg akartam mutatni, hogy kettejüknek története van. Még ha üzleti kapcsolat is, akkor is van egy komfortszint kettejük kommunikációjában.”

Amíg Alexandra Ramzikkal tölti az idejét, Sin-Dee felkutatja a Dinah (Mickey O’Hagan) nevű lányt, akivel Chester megcsalta. Rátámad és elhurcolja, hogy Chesterrel szembesítse. Baker számára a jelenet intenzitása volt elsődleges: „Elejétől tudtuk, hogy agresszív megközelítést kell választanunk. Az erőszakosságot és a veszélyt akartuk megragadni. Egyensúlyozni kellett az alakítással, hogy fenntartsuk a közönség együttérzését Sin-Dee-vel, miközben realisztikusak maradunk. Látni akartam, hogy meddig mehetünk el anélkül, hogy elveszítsük a közönséget."

Sin-Dee és Dinah útja mégsem egyenesen Chesterhez vezet, előbb megállnak egy klubban, ahol Alexandra énekel aznap este. Ez egy erős ellenpont, Sin-Dee és foglya csendesen ülnek egy nightclubban és hallgatják, ahogy Alexandra dalokat susog a csaknem üres teremben.

Ez az a jelenet, amely a film hangvételét drámaian megváltoztatja, az érdes és agresszív tónus átalakul a szépség és nyugalom pillanataivá. „Amikor eljutunk ehhez a jelenethez, szinte szürreálissá válik az egész,” mondja Baker. “A teljes jelenetben szinte végig Alexandra fejében vagyunk. Megváltoznak a fények, a hangulat, a kép kompozíciója, és hirtelen úgy látjuk Alexandrát, ahogy ő akarja, hogy megjelenjen a színpadon a reflektorfényben. Azért illesztettük bele ezt a jelenetet és azért választottuk ezt a megközelítést, mert egy kis nyugalmat akartunk vinni a káoszba. Másrészt pedig ez alkalmat ad Myának, hogy megmutassa a nézőknek, milyen tehetségesen énekel. Amikor a film forgatókönyvét írtuk, azt mondta, hogy szeretne énekelni benne.”

Taylor számára az előadás természetes volt. „Amikor ezt a jelenetet forgattuk, nagyon élveztem, mert a saját közegemben voltam. A színpadon ültem abban a piros ruhában, énekeltem a dalomat, olyan volt, mintha egy felhőn ülnék, lebegtem mindenféle tudatmódosító nélkül, annyira izgatott voltam. A dal lassú és lágy, mint egy altató, egészen különleges állapotba kerültem… Aztán Alexandra kinéz, és látja, hogy Sin-Dee ott ül. Látni őt, miközben énekeltem, szívmelengető érzés volt.”

Ám ez a szívmelengető pillanat csak apró szünet a tomboló viharban, ugyanis nem sokkal később Sin-Dee, Alexandra és Dinah egy közeli fánküzletben megtalálják Chestert és kitör az igazi tűzijáték. Ami még jobban összekuszálja a szálakat, Ramzik és családtagjai is belekeverednek a vitába, ami a film számos konfliktusának kulminációja lesz.

Ransone visszaidézi, hogy ennek a kaotikus jelenetnek a forgatása maga is kaotikus élmény volt. „A helyszínünk egy ténylegesen működő fánküzlet volt a Santa Monica Boulevardon, amit nem zártak le a forgatás idejére, úgyhogy a felvételek során a vásárlók ki-be jártak. Egy csomó lepukkant Hollywoodi drogos mászkál a helyen. Rengeteg apró részletet kellett abban a jelenetben összerakni. A legviccesebb dolog az volt, hogy ez a Golden Globe díjátadó estéjén történt, ami konkrétan öt sarokra volt tőlünk.”

Baker így emlékszik: „azt akartuk, hogy a film körbeérjen… hogy a csúcspont ott érjen, ahol a történet elkezdődött. Számomra nincs annál szívderítőbb, mint amikor egy helyen fut össze az összes fontos karakter. Többször voltam tanúja a Donut Time-ban kibontakozó konfliktusoknak, mert azon a pici helyen a dráma eszkalálódik. Tudtam, hogy jó gyakorlat lenne a kontrollált káoszhoz, és még mielőtt a történet véglelges formát öltött, már tudtuk, hogy ez a jelenet lesz a tetőpont.”

 

A TANGERINE és az iPhone

Meghatározó a film képi világa, amely egyszerre szemcsés, mégis magasan szaturált, ezzel is plusz feszültséget teremtve. Baker és Radium Cheung operatőr a filmet iPhone 5S telefonokkal forgatta.

Baker elmeséli, miért döntöttek a telefonos forgatás mellett. „Az iPhone 5S akkoriban jött ki egy sokkal jobb minőségű kamerával. Úgyhogy azon kezdtünk gondolkodni, hogyan segíthetné az iPhone a munkánkat. Rájöttünk, hogy már csak azért is jót tenne a filmnek, mert kezdő színészekkel forgatunk, és nem félemlítené meg se őket, se a statisztákat, akiket az utcán szedtünk össze. A telefon lehetőséget teremtett arra, hogy szinte rejtett kamerás technikával dolgozzunk. Ráadásul nagyban csökkentette nemcsak a forgatás költségeit, de az ökológiai lábnyomát is. Ezzel együtt nagyon látványos filmet akartam készíteni, ezért anamorf lencsét használtunk, hogy CinemaScope hatást érjünk el. A Moondog Labs nevű cégtől szereztünk anamorfikus adaptert az iPhone-hoz. Senki nem forgatott még így előttünk. Plusz elég rendes utómunkával küldtük meg a filmet, hogy igazán egyedi látványt kapjunk.”

Cheung nagyon lelkes volt az átalakító adapter miatt. „Nagyszerűen bevált a munkánk során, egy egyszerű telefonos kamerát valódi anamorfikus felvevőgéppé alakított. Ez sokkal klasszikusabb látványt kölcsönzött a filmnek. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy az adapter prototípusa időben elkészült és elérhetővé vált számunkra!”

 

A FILMZENE

Amikor elhatároztuk, milyen úton indulunk el a TANGERINE elkészítésekor, azt mondtam a producereknek, Darren Deannek és Shih-Chingnek, hogy nem lesz szükség zenei büdzsére. Nagyon szűkös volt a költségvetés és meg akartam ismételni azt a stílust, amit egyik korábbi filmemben, a TAKE OUTban alkalmaztam - amit egyébként együtt rendeztünk Shih-Chinggel 2004-ben. A TAKE OUTból tudatosan kihagytuk a filmzenét, hogy megszabaduljunk a nézőt érzelmileg befolyásoló eszközöktől. Ezzel az elgondolással forgattuk a TANGERINE-t is, de a film saját életet élt. Észrevehető a tempó, dallam, vagy akár harmóniát is mondhatnék, amit a csodálatos színészek vibrációja, és maga Los Angeles jelentettek. A látvány minden korábbi elképzelésemet felülmúlta, így nem volt könnyű a hozzá méltó zenét megtalálni.

Mindig kronologikusan vágom a filmjeimet. Az utómunkánál elhatároztam, hogy a főcím alatt a „Toyland” egyik dallamrészlete szól majd. Aztán a nyitójelenetben Sin-dee kirohan a Donut üzletből, viszont fogalmam sem volt, milyen zenét vágjak alá. Akkoriban rákattantam a Vine-ra. A népszerű app, amin 6 másodperces loopolt videoklippeket lehet nézni, meghatározta a film vágási és zenei stílusát. Wolf Tyla Vine-celeb posztolt egy videót, amit alatt a Team Gotti Anthem zenéje ment, ez a hat másodperc annyi drenalinnal töltött fel, hogy tudtam, megtaláltam, amit kerestem.

Aztán ott az a jelenet, amikor Sin-dee elszív egy cigarettát a padon. Úgy döntöttem, mixelem a stílusokat, és Beethovent keverek alá, a Coriolanus Overture egy részletét. Itt dőlt el, hogy eklektikus lesz a film zenéje.

 

A SZEREPLŐK

KITANA KIKI RODRIGUEZ (Sin-Dee)

Kitana Kiki Rodriguez 1988-ban született, San Bernardinoban. Jelenleg Hollywoodban él. A TANGERINE az első filmje, ezt megelőzően HIV/AIDS kutatóközpontban dolgozott, mint egészségügyi előadó.

MYA TAYLOR (Alexandra)

Mya Taylor Houstonban született és nevelkedett. 8 éves korában kezdte zenei képzését, és gyorsan a középiskola kórusának szólistája lett. Zenei inspirációt Aaliyah, Toni Braxton és Tamar Braxton zenéiből merít.

Énekes előadóként olyan los angelesi klubokban lépett fel, mint a Motherload, és néhány burbanki klubban. A közelmúltban kezdett a színészettel kacérkodni. A TANGERINE előtt Mya a Bissonica Entertainment "Hollywood Wasteland" című rövidfilmjében tűnt fel.

JAMES RANSONE (Chester)

James Ransone-t legtöbben az HBO A DRÓT és a GYILKOS MEGSZÁLLÁS című sorozataiból ismerik. Szerepelt Sean Baker előző filmjében, a STARLETben, melyért a színész Independent Spirit Awardot kapott 2013-ban. Nemrég fejezte be új filmjét, a Ti West által rendezett IN A VALLEY OF VIOLENCE-t, melyben partnerei Ethan Hawke és John Travolta voltak; feltűnik majd a SINISTER horror franchise következő részében; és a MR RIGHT című moziban is Sam Rockwell és Anna Kendrick mellett. Ransone olyan hollywoodi nehézsúlyúakkal játszott együtt korábban, mint Denzel Washington, Clive Owen, Channing Tatum, Russell Crowe, Al Pacino, Josh Brolin és Mark Wahlberg. Számos sorozatban játszott, és örök kedvence Spike Lee rendezőnek, valamint David Simonnak, aki a díjnyertes TREME-sorozat három évadjában is szerepeltette. A korábbi zenész, aki lelépett a filmes iskolából megbízhatóan szállítja az emlékezetes alakításokat, melyekkel kiemelkedik kortársai közül.

 

AZ ALKOTÓK

SEAN BAKER (rendező/vágó/operatőr/forgatókönyvíró)

Sean Baker rendező, író, producer Spirit Award-ra jelölt filmjei, a TAKE OUT és a PRINCE OF BROADWAY által lehet ismerős. STARLET című drámája elnyerte a Robert Altman Spirit Awardot, a főszereplő Dree Hemingway debütáló alakításával. Társszerzője a bábanimációs “Greg the Bunny” (IFC/FOX) sorozatnak, valamint ennek spin-offnak, az MTV-ban játszott “Warren the Ape”-nek.

RADIUM CHEUNG HKSC (társproducer, operatőr)

Radium Cheung 18 éves kora óta tagja az amerikai filmes közösségnek, és számos kiváló filmprodukció munkatársa. Radium fényképezte és társproducerként is segítette Sean Baker nemzetközi sikert aratott STARLET című filmjét. Ezt követően a ÍRÓK A PÁCBAN című filmet forgatta Adam Rapp író/rendező felkérésére; munkatársa volt Richard Rutkowski operatőrnek a Dreamworks/FX TV népszerű FOGLALKOZÁSUK: AMERIKAI sorozatában; producerként a YOU WERE NEVER HERE pszichológiai thriller elkészítésében működött közre, melynek főszereplői Mireille Enos, Vincent Piazza és Sam Shepard. TANGERINE a negyedik közös munkája Bakerrel.

SHIH-CHING TSOU (producer/jelmeztervező)

Shih-Ching Tsou new yorki filmes. Sean Bakerrel együtt írták és rendezték a TAKE OUT című filmet, melyet 2009-ben John Cassavetes Awardra és Independent Spirit Awardra jelöltek. Közösen dolgoznak azóta is, Tsou executive producere a STARLET című filmnek.

 

A TANGERINE hazai forgalmazója a magyarhangya.

Hazai premier: 2015. december 24.


Cikkajánló
- Befejeződött Kocsis Ágnes Eden című filmjének forgatása
- Már forgatják az új magyar romantikus vígjátékot, a Kölcsönlakást
- Nevezd a filmed a Magyar Filmdíjra!
- Hamarosan DVD-n az Arany Medve-díjas Testről és lélekről
- HÉTVÉGÉN KEZDŐDIK A 7. MOZINET FILMNAPOK

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing