Szeptember 25. a Fitnesz Napja. Figyelj az étrendre is, különben hiába sportolsz!

2019.09.25. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Az angolszász kultúrában szeptember 25. a fitnesz hivatalos napja. Nem véletlenül szentelnek kiemelt napot a fittségnek, mely az energiát, az erőt, a kitartás képességét is jelenti, és az egészségünk egyik feltétele. Azonban kevesen gondolnak bele, hogy a mozgás nem elegendő ahhoz, hogy egészségesen éljenek.

Hogy mennyire vagyunk fittek, azt a mozgás mellett nagyban befolyásolja étrendünk is. Dr. Farkas Kitti, az Alakorvoslás program orvosa szerint a pihenés és a sport mellett testsúlyunk normalizálása és anyagcserénk optimális állapotának elérése az alap a jó erőnléthez – mindezt pedig megfelelő étkezéssel tudjuk elérni.

Mindannyian szeretnénk karcsú alakot, jó közérzetet és mellé kirobbanó energiát a mindennapokhoz. Csakhogy a sportos forma, az egészség és a fittség nem mindig jár együtt. Legyen valaki akár elégedett a testsúlyával, sport mellett is érezheti úgy, hogy nem megfelelő az erőnléte, fáradékony: egyszerűen nem érzi jól magát a bőrében. Aki pedig még fogyni is szeretne, étkezési szokásai változtatása nélkül, csak mozgással kis valószínűséggel ér el sikert. A fittség fogalma a megfelelő testsúlytól és testösszetételtől is függ, melyért alvással, sporttal és a helyes étrenddel együttesen tehetünk, a kulcs pedig az anyagcsere helyrerakása.

"Sokszor találkozom azzal a csalódott kijelentéssel, hogy »sportolok, diétázom, mégse ment le egy kiló se« – avat be Dr. Farkas Kitti a hozzá fordulók dilemmájába. – Azt már mindenki tudja, a testsúly 70 százalékban a táplálkozástól, és 30 százalékban a mozgástól függ. Ha mozgunk és diétázunk, de nem fogyunk, akkor valami nem stimmel, és egy feneketlen kútba hordjuk a vizet."

Dr. Farkas Kitti, az Alakformálás Program kitaláló és szakértő orvosa. HOL Magazin 2019.

Hogyan egyél?

A megfelelő testsúly eléréséhez és megtartásához a kulcs az étrendben rejlik. Tudnunk kell, hogy sport mellett is lehetséges súlygyarapodás, ha nem eszünk megfelelőn. A túlzott kalóriabevitel, az étkezések közötti "nassolás", a kevés fehérje, a "mindenmentes" ételek és a böjtölés-koplalás is kontraproduktív lehet. Megfelelő számú és minőségű étkezéssel a szervezetben beindul a fogyás.

Fontos az is, hogy a fogyás zsírból történjen és ne izmainkat veszítsük el. Ez akkor lehetséges, ha megfelelő mennyiségű, elég fehérjét tartalmazó ételt fogyasztunk.

Dr. Farkas Kitti nem hisz a csodaszerekben: "Azt szoktam mindig mondani: Egyetek rendes kajákat! Ez azt jelenti, hogy természetes összetevőket tartalmazó ételeink legyenek, és azokat napi háromszor, követve az anyagcserénk ritmusát, fogyasszuk. Ez azt jelenti, hogy reggel magasabb fehérjetartalmú ételeket fogyasszunk, ebédre lehet szénhidrát-dúsabb a táplálkozás, majd vacsorára ismét részesítsük előnyben a húsokat és a zöldségeket. A reggelivel kapcsolatban él a legtöbb mítosz az emberek fejében. Nem a reggeliből van energiánk az edzéshez, hanem a glikogén raktárainkból. Tehát, igen enni kell, a raktárat tölteni kell megfelelő módon és mértékben, de lehet mozogni, sőt kifejezetten jó üres hassal sportolni." 

 

Hogyan sportolj?

A fogyáshoz szükséges alacsony pulzustartományban végezhető mozgásformák kímélő edzésmunkát jelentenek. Ilyen például a séta, az úszás, a biciklizés, a jóga, a tánc, melyek minimum 40 percig végzendők, és a pulzust nem emelik meg nagyon. Ezek a mozgásformák segítik a fogyást és a testet is kímélik. A súlyzózás szintén támogatja a fogyást és a zsírégetést, és nagyon szép testet eredményez. A legjobb, ha kombináljuk az alacsony intenzitású edzést és a súllyal végzett edzést. A könnyű, rövid mozgás reggel történhet éhgyomorra, de utána reggelizzünk fehérjében gazdag és szénhidrátban szegény reggelit.

Akinek nagyobb súlyfeleslege van, annak is kifejezetten ajánlott rendszeresen mozognia. Szakszerű diéta és sportolás mellett csökken a hasi zsír mennyisége, csökken a magas vérnyomás érték, javul a glükóz tolerancia, az inzulinérzékenység és a vérzsír értékek, továbbá a közérzet, a fizikai állóképesség. Fokozódik az alapanyagcsere, azaz több energiát használ fel a szervezetünk akkor is, amikor éppen nem sportolunk. Így még hatékonyabban fogyunk. 

Összefoglalva: a sport önmagában nem elég a fogyáshoz, csak szakszerű diétával együtt működik. Oda kell figyelni a táplálkozásra rendszeres edzés mellett is. Mégpedig úgy, hogy legyen elég energia a mozgáshoz, és az edzés eredményét se nullázzuk le.

###


Dr. Farkas Kitti az Alakorvoslás Program kitalálója és alapító orvosa. Aneszteziológusként és intenzív terápiás szakorvosként dolgozik. A Programot 2017-ben azért dolgozta ki, mert munkája során azt tapasztalta, hogy az emberek nem kapnak valódi segítséget a tartós, egészséges fogyáshoz. Önhibájukon kívül helytelen módszerekkel, csodadiétákkal és termékekkel próbálkoznak, többnyire sikertelenül. Az Alakorvoslás Program célja, hogy szakmai módszerekkel, rendes ételek fogyasztása mellett sajátítsák el a résztvevők az új életvitelt, mellyel jobban érzik magukat, és utána is gond nélkül megőrzik az elért formát. Dr. Farkas Kittiről és programjáról bővebb információ az alakorvoslas.hu oldalon érhető el. 


Cikkajánló
- Eszményi ízek antitápanyag- és kompromisszummentesen
- Válassz hazai tejet és csökkentsd az ökológiai lábnyomod!
- Szeptember 25. a Fitnesz Napja. Figyelj az étrendre is, különben hiába sportolsz!
- Csak mítosz, hogy a többször keveset elv a helyes étrend titka?
- Ingyenes szabadtéri edzéssorozat indul életmód-és edzéstanácsadással

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing