Régi szokások új köntösben - Gyümölcsöző gasztro-kulturális együttműködés Kalocsa és Kúla között

Véget ért a XXX. Paprika fesztivál Kalocsán, amelynek idén Kúla (Szerbia) volt a vendége. Ez a vendégség egy több mint egy éve tartó „Régi szokások új köntösben” című közös projekt részeként történt, amely a két település szorosabb együttműködéséről szólt. 

Ennek az együttműködésnek a közös kulturális programok megvalósításán túl lényeges kérdése volt, hogy a helyi értékeket, hogyan lehet a helyi gazdaságfejlesztés szolgálatába állítani.

A szakmai workshopok, a közös tábor, a két település közti kapcsolódást leginkább jelképező Kalocsa-Kúla közötti kenutúra és a többi esemény leginkább az egymástól való tanulásról szólt.

Aki ellátogatott a Paprika fesztivál Kúla utcájára, az láthatta, hogy a vajdasági településnek is megvan a saját paprikája. A paprika tehát közös elem és persze közös pont is. Míg Kalocsán komoly gazdaság és gasztrokultúra épült rá addig Kúlán még háztáji jellegű a felhasználása. De érdemes lenne kísérletezni és erre ez a projekt is lehetőséget adott. Egyrészt megfontolandó, hogy a Kúlaiak is egy hasonló „brandet” építsenek a paprikájukra. Érdemes kísérletezni a gasztronómiával és kihasználni a kúlai paprika esetében két kultúra találkozását: A paprikát főzve, nyílt lángon sütve felhasználó szláv felhasználási módot (ajvár, zakuszka) és a szárított, főként fűszernövénynek nemesített és úgy használt magyar-kalocsai felhasználást.

 

A kulai paprika édesebb, testesebb. HOL Magazin 2019.

A Kúlai paprika édesebb, testesebb

 

 Mi van ha a füstös, sütött paprikából készítünk speciális eljárással fűszernövényt és kap ezzel egy speciális íz világot (ahogy például az angolszász országokban készült ketchupból a füstös barbecue)  vagy ha kalocsai receptekhez nem fűszerpaprikát, hanem kúlai főtt, nyílt lángon sütött húsos paprikát teszünk? Számtalan hasonló ötlet és lehetőség van, érdemes ezt kihasználni és továbbfejleszteni. Erről is szólt többek között a Paprika Fesztiválon a Kúla utca programsorozat. 

Ez az együttműködés azon túl, hogy akár közös új gasztronómiai termékek, receptek kialakulását is hozhatja, a gasztronómia és a helyi értékek, termékek gazdasági vérkeringésbe való integrálásáról szólt. A 21. százaz emberének figyelmét nehéz ébren tartani, legyen az kultúra, étel vagy bármi más, amivel megpróbáljuk ezt elérni. Kell valami speciális, amit magáénak érez, amit saját magával és a hagyományaival azonosít, ami emlékezteti a szülőföldjére, a nagymama főztjére, azokra az érzésekre vagy akár illatokra, amelyek a gyermekkori emlékei között megmaradtak.

Ez jelentheti a versenyképességet a nagy tömegben beáramló kulturális ingerek, nemzetközi konyha, távol keleti kütyük, olcsó ételek, italok és telefonok, ruhák és hasonló ingerekkel szemben.

Kúla utca a kalocsai fesztiválon. HOL Magazin 2019. 

Kúla utca a XXX. Paprika fesztiválon, Kalocsán

 

Ezért fontos minden településnek megtalálni a saját arculatát, mert egy biztos még a legkisebb zsákfalú is különleges valamiben. Ezt kell „brand”-dé formálni és az otthon, szülőföld különleges védjegyévé alakítani. Magyarországon azok a településeké a jövő, amelyek kialakították ezt a saját védjegyet, ami még egyszer hangsúlyozzuk, megvan csak meg kell erősíteni. Ilyen Baján a halászlé, Makón a hagyma, Szerencsen a cukor és csoki, a balatoni településeknél maga a Balaton és sorolhatnánk. És ilyen Kalocsán a paprika. Ha megnézzük mindenhol ezeket az értékeket védjeggyé erősítették és komoly iparágat, fesztiválokat építettek rá, amely a helyieket is eltarthatja. És ez nagyon helyes. Kúla is ezen az úton jár, csak még védjeggyé kell alakítani természeti környezetét, adottságait legyen az a paprika, a levendula, maga a különleges multikulturális környezetben élő Kúlai ember vagy bármi. Egy speciális brand pedig új kapukat nyit, munkahelyeket teremt, fiatalokat ott tart, több gyereket, nagyobb családot eredményezhet, egyszóval a helyben boldogulás lehetőségét.

Ez lehet a jövő. Ez legyen a jövő!

Kúlai birkapörkölt helyi vágott paprikával. HOL Magazin 2019. 

Kúlai birkapörkölt helyi vágott paprikával

 A „Régi szokások új köntösben című, HUSRB/1602/32/0115 azonosító számú projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg az Interreg-IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Magyarország-Szerbia által.


Cikkajánló
- BBQ-magasiskola a Budapest Barbecue Company-ben
- 7. Magyar Sajtmustra
- Kóstold meg a világ ízeit október 5-én, az AsiaCenterben!
- Nem látott bravúrt mutatott be egy badacsonyi olaszrizling a fajta tesztjén
- Disznótoros Kolbászfesztivál 2019.

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing