Nyári nátha

2018.07.10. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Végre eljött a régóta várt nyaralás. De hogyan? Idegeskedés a munkahelyen, koffercsomagolás, cipelés, kiizzadva beülni a hűvös repülőgépbe... és akkor a napos délen a kellemetlen meglepetés…
A fürdés, a tengerparti partik helyett csöpögő orr, kaparó torok, ami még csak nem is a szállodai bárban megivott jeges koktél következménye.

A stressz megviseli a védekezőrendszert és a szélsőséges hőmérséklet változás csak hozzátesz - a hűvös repülőgépből kiszállva az izzasztó hőségbe, majd a jegesen klimatizált szállodai környezetbe kerülünk... és az immunrendszer “lebénul".

Éghajlatunkon is előfordulnak forróbb időszakok, és takarékosabban bánunk a ruházattal, a túl hidegre állított klímáról nem is beszélve. Ha ilyenkor valaki az irodában, a bevásárlóközpontban, az étteremben, az autóban nem vesz magára melegebb ruhát, hamar megfázik. Éppen erre várnak a náthavírusok.

A nagy hőség hatására a test izzadni kezd. A bőrön megjelenő nedvesség a párolgási hő révén hűti a testet, hogy a normál értékre (37°C fok) visszaállítsa.

Ha viszont kiizzadva egy hidegebb helyiségbe lépünk, vagy huzatba kerülünk, jelentős túlhűtés léphet fel. A még kitágult, hőelvezetésre beállított erek hirtelen összehúzódnak, hogy ne adjanak le több hőt.

Emiatt a vér már nem szállít elegendő védekező anyagot, és a belégzett vírusok csaknem akadálytalanul bejutnak a szervezetbe és elkezdenek szaporodni.

A nyálkahártya begyullad és az orr csöpögni kezd. A test megkísérli nagy mennyiségű váladék kiválasztása révén a betolakodókat az orrból, a torokból és a hörgőkből kiöblíteni.

Ekkor lép fel a szipogás, a köhögés. Ha ez nem elég hatékony, a nyálkahártyák erőteljesen megduzzadnak és sem a váladék, sem a vírusok nem tudnak eltávozni. Az orr eldugul, a köhögés egyre makacsabb és a tengerparti bárban csak rekedt hangon képes valaki egy kis enyhülést jelentő teáért könyörögni. Ekkor lépnek fel a fej- és végtagfájdalmak, és jön az ágybabújás - mindegy, hogy hol.

GYORSSEGÉLY

Hogy ne fajuljon idáig a helyzet, ajánlatos már az első orrbizsergésnél vagy torokkaparásnál tenni valamit:

Orröblítés: néha csodákra képes. Készen kaphatók különféle tengervíz vagy konyhasóoldatos spray-k, amelyek nemcsak a vírusokat, hanem a polleneket és más izgató anyagokat is eltávolítják.

A sóoldatok nedvesen tartják a nyálkahártyát, ellátják a szervezetet vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A repülőúton is hasznosak lehetnek ezek a spray-k, amikor a nyálkahártyák az alacsony páratartalmú levegőben kiszáradnak. Ahhoz is hozzásegítenek, hogy a kellemetlen orreldugulást megszüntessék.

Az érszúkítú hatású orrcseppek használatakor a nyálkahártyák duzzanata csökken. Óvatosan kell ezeket alkalmazni, mert amikor a hatás elmúlik, a nyálkahártya még erősebben beduzzad és újra csak termeli a váladékot.

Ezért a náthás ember még gyakrabban alkalmazza a szert, hogy szabadabban lélegezzen, és a tartós használat károsítja a nyálkahártyákat.

Az inhalálás kíméletesebb, felszabadítja a légzést, csökkenti a köhögést. Még a külföldi nyaralóhelyen is vehetünk egy kamillás arcgőzfürdőt! Vegyünk a patikában kamillavirágot (latin neve chamomilla, amit minden patikus megért) és kérjük meg a recepciót, küldjön fel a szobánkba egy fazék lobogó forró vizet. Ebbe öntsük bele a zacskó kamillateát. A meleg gőz a hörgőkben is feloldja a hurutot.

Ha fejfájás és végtagfájdalom kínoz, a fájdalomcsillapítók hatékonyan segítenek, nem csak a fájdalmat enyhítik és a gyulladást csökkentik, de a láz ellen is dolgoznak.

A láz a szervezet védekezőreakciója, az immunrendszer elpusztítja a hőre érzékeny vírusokat. Ezért csak 39 fok alatt lehetőleg ne szedjünk lázcsillapítót. Igyunk izzasztó hársfavirágteát, bújjunk be a meleg ágyba és izzadjunk (így nem hűl le a test).

Megelőzés

Még ha jobban is lettünk, azért. hogy rövid időn belül ne legyünk újra náthásak, feltétlenül teljesen ki kell kúrálnunk magunkat, különben a nátha könnyen visszatérhet.

Fontos a változatos, vitamindús, egészséges táplálkozás.

Maradjunk az árnyékban, ne fogyasszunk alkoholt (mindkettő stresszt jelent a szervezet számára és megterheli a védekezőerőt.

Szoktassuk hozzá a szervezetet a meleg-hideg tusolással a gyors hőmérséklet-változásokhoz.

A mértékkel és rendszeresen űzött sport is segít a védekezésben. (Aki feltétlenül a teljes kimerülésig akar joggingolni vagy "harci úszást" akar teljesíteni, legfeljebb másodnaponta tegye, hogy a védekezőrendszer közben magához tudjon térni.)

Kerüljük a hideget és szelet, amikor izzadunk, és szívleljük meg, amit már a nagymama is folyton mondogatott: "ne szaladgálj vizes fürdőruhában." Ezzel nem csak a következő náthát, hanem egy kiadós hólyaggyulladást is kockáztatunk!

Sós víz

A naponta végzett orröblítéssel megelőzhető a nátha: oldjunk fel egy késhegynyi konyhasót 2 deciliter langyos vízben, hajtsuk hátra a fejünket és csepegtessünk a folyadékból az egyik orrlyukba. Ezután hajtsuk előre a fejünket, engedjük kifolyni az orrból a sós vizet, majd fújjuk ki. Tegyük meg ugyanezt a másik orrlyukkal is.

Az indiai jógik évezredek óta művelik ezt, hatékonysága magáért beszél: sokkal ritkábban lesznek náthásak.

 

- informed -


Cikkajánló
- Veszélyes üzem a városi kerékpározás!
- Tudta, hogy az aquafitness az egyik legjótékonyabb sport?
- Hamarosan kezdődik a 22. Vegetáriánus Fesztivál
- Lépj túl a teljesítőképességed határain!
- A strandolás veszélyei

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing