Mit egyen a gyerek?

2017.03.02. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Valószínűleg egyszerűbb időskorban idegen nyelvet tanulni, mint egyéni étkezési szokásainkon változtatni, mert az nagyon korán alakult ki. Ezért fontos, hogy gyermekeinket már kicsi korban "értelmes" étkezésre szoktassuk. Ez a szülők tudatos odafigyelése nélkül nem lehetséges.

Fast food

A család étkezési kultúrája kijelöli az utat a gyermek számára. Igaz, hogy egy későbbi tudatos váltás nem lehetetlen, de a szülők példája alapvető. Ha az anya odafigyel arra, hogy jól összeállított és változatos ételeket kínáljon, akkor a gyerek hajlandó lesz új ételeket is kipróbálni.

Erősödik a "gyorsétkezések" tendenciája. Reggel hirtelen bekapunk pár falatot, délben jön az alacsony tápértékkel bíró "fast food", és a vacsorát a tévé előtt fogyasztjuk el. Az ilyen és ehhez hasonló szokások esetén az egészséges étel szerepe már csak igen csekély.

Látszólag jó

Azt sem állíthatjuk, hogy az élelmiszeripar igazán igyekezne ezt a trendet gátolni. Hiszen a petit danon izgalmas, fagyit is lehet belőle készíteni, a kóla pedig egyenesen imázs kérdéssé válik. Annak érdekében, hogy a tejszelet tényleg eljusson a gyerekekhez, a reklámipar mindent ötletét beveti.

Ehhez járul még az is, hogy sokszor a kétes tápértékű termékeket olyan etikettel látják el, amelyek az egészséget sugallják. (Így például C-vitaminnal dúsított limonádék versengenek a vevők kegyeiért, és a müzli szeletek és kekszek a teljes értékű reggeli látszatát igyekeznek kelteni...)

Elhízás

A gyerekek alig fogyasztanak olyan táplálékokat, amelyek B-vitaminokat és vasat tartalmaznak, a napi kalciumfejadagjuk sem kielégítő. Nagyon sok gyerek túl sokat, túl édeset és túl zsírosat eszik, ami természetesen nem marad következmények nélkül! A nyolcévesek 8-12 %-a túlsúlyos. Ez összefügg a család helyzetével és étkezési, életmódbeli szokásaival is.

A túlsúlyos szülők gyerekeinek 80 %-a előbb-utóbb maga is túlsúlyossá válik, és ez nagyon nyugtalanító adat, ha meggondoljuk, hogy a túlsúlyos emberek az átlagosnál gyakrabban szenvednek szív- és keringési problémákban, és rendkívül magas a köszvény és a diabétesz rizikója is.

A gyerekeknél különösen fontos a helyes táplálkozás, ennek egyszerű oka, hogy szervezetük nehéz munkát végez. Növekszik, csontokat, izmokat és más szöveteket épít fel. A helytelen vagy nem kielégítő táplálékbevitel súlyos következményekkel jár: hiánybetegségek alakulhatnak ki, de akár jelentős fejlődési rendellenességek is felléphetnek.

A gyerekek szervezete csak nagyon kevés energiát tud raktározni. Ez egyben azt is jelenti, hogy gyakrabban kell enniük, mint a felnőtteknek, ezért van szükségük tízóraira és uzsonnára. Két-három köztes étkezés az igazán ideális számukra, elsősorban akkor, ha az nyerskosztból, gyümölcsből, zöldségekből vagy tejtermékekből áll.

Csak a napi legalább ötszöri étkezés biztosít egyenletes táplálék-, vitamin- és ásványianyag-pótlást, és ad elegendő energiát a gyermekeknek ahhoz, hogy egész nap jól érezhessék magukat a bőrükben.

Mit egyenek?

Mindez már a változatos, bőséges, tápláló reggelinél kezdődik, majd az egészséges - a gyereknek ízlő - tízóraival folytatódik, amit tényleg el is fogyaszt.

A gyakorlat azonban az esetek többségében teljesen mást mutat. A hat- és tizennégy éves gyerekek egyharmada úgy megy iskolába, hogy nem reggelizett, csak a fele visz magával tízórait. Így persze nem csoda, ha nem tudnak a tanulásra odafigyelni, fáradtak, és sokan még rosszul is lesznek.

Ideális táplálék összetétel:

10 % fehérje

maximum 40 % zsír

kereken 50 % szénhidrát, amelyből a tiszta cukor összesen maximum 10 % legyen.

A gyerekek és a fiatalok számára tehát az a legfontosabb, hogy viszonylag kevés zsírt és több komplex szénhidrátot - gabonát, müzlit, burgonyát, gyümölcsöt és zöldséget - fogyasszanak!

Természetesen az elegendő mennyiségű vitamin és ásványi anyag mindennapos bevitele is elengedhetetlen!

A C-vitamin hiánya pl. gyengíti az immunrendszert, a fertőzésekkel szembeni ellenállást, s azoknál a gyerekeknél, akik túl kevés D-vitamint kapnak, fennáll az angolkór veszélye. A legjobb vitaminforrások a gyümölcsök, a zöldségek és a teljes kiőrlésű gabonából készült termékek.

Az egyik legfontosabb ásványi anyag a kalcium, amelyből a gyerekeknek naponta legalább másfél grammra van szükségük! Felnőttek esetében egyharmaddal kevesebb is elegendő. A kalciumra a csontok növekedése miatt van nagy szükség.

A legjobb kalciumforrások a tejtermékek. Akkor teszünk igazán jót csemeténkkel, ha megkedveltetjük vele a natúr - édesítőszer nélküli - savanyított tejtermékeket is: a joghurtot, a kefirt, az írót.

A folyadékbevitel kérdése sem elhanyagolható. Mint említettük, a gyerekek nem képesek sok energiát raktározni, és ez igaz a vízre is. Ezért rendszeresen kell inniuk, naponta legalább másfél litert, sok mozgás esetén ennél is többet.

Miután az izzadtsággal nyomelemek és ásványi anyagok is távoznak szervezetükből, számukra az ideális szomjoltó a gyümölcstea és a frissen facsart, buborékmentes ásványvízzel hígított gyümölcslé.

A kóla, a limonádé, a cukrozott gyümölcslevek és gyümölcsnektárok magas cukortartalmuk miatt kevésbé ajánlhatóak, hiszen a szomjat igazából nem oltják, ugyanakkor rengeteg felesleges cukrot juttatnak a kicsik szervezetébe, és a fogaiknak is ártanak!

 

 

 

Forrás: Ideál

Megjelent: Reforméletmód magazin, 2004.

Informed


Cikkajánló
- A természet csodái: vitaminok
- Mit együnk és mit ne, hogy jól aludjunk?
- Jóízű egészség/ Az egészséges választás szabadsága
- A víz = lelki egyensúly, harmónia
- Vitaminok és sport

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing