Miért eszünk sokat?

2017.11.30. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Mindnyájan tudjuk, hogy egészségesen kellene étkeznünk, kevesebbet kellene ennünk. Mégis, miért van az, hogy egy nehezebb nap után vagy a pékség előtt elhaladva megfeledkezünk mindenről és nekiállunk enni?

1. Kialvatlanság

Ha valaki nem alussza ki magát rendesen, nem csak fáradt lesz és zavart, de számos olyan anyagcsere-folyamat is lezajlik a szervezetében, ami elősegíti a hízást. A kialvatlanság ugyanis két, az étvágyat és a teltségérzetet szabályzó hormont (leptin és ghrelin) szabadít fel.

Egy az Annals of Internal Medicine-ben megjelent tanulmány szerint azoknak, akik kétszer egymás után csak 4 órát aludtak, 18 százalékkal csökkent a leptin és 28 százalékkal nőtt a ghrelin a szervezetében. A vizsgálat kialvatlan önkéntesei étvágyuk 24 százalékos fokozódásáról számoltak be. A nem elegendő alvás a cukoranyagcsere károsításával a 2. típusú diabétesz kialakulásához is hozzájárul.

Mit tegyünk?

Ha kimerültek vagyunk, bármit megkívánunk, de különösen a cukros, szénhidrátban gazdag ételeket. Ez azért van, mert ezek egyszerre adnak energiát és fejtenek ki vigasztaló hatást. Próbáljuk meg a teljes kiőrlésű gabonából készült rostdús ételeket fehérjével kombinálni, és napi 7-9 órát aludni pihentető környezetben.

Ha alvászavaraink komolyra fordulnak, keressük fel a szakorvost.

 

2. Stressz

Az állandó stressz nagy mennyiségű kortizont szabadít fel a szervezetben, ami étvágynövelő hatású és túlevéshez vezethet. A kortizon és az inzulin a zsírban, cukorban vagy sóban gazdag falatoknak kedvez. Tetézi a bajt, hogy a zsírsejtek is kortizont termelnek, így az adag megkettőződik, és kialakul az ördögi kör. áadásul ennek a két hormonnak a hatására elsősorban a hason rakódik le a zsír, ami a szív- és érbetegségek kockázati tényezője.

Mit tegyünk?

A stresszkezelő, stresszcsökkentő technikák elsajátításával sokat tehetünk a stressz okozta elhízás ellen. A jóga, a meditáció és a mélylégzési gyakorlatok alkalmazásával csökkenthetjük a feszültséget.

Nagyon jó megoldás az edzés, de a helyben futás vagy akár a séta is megteszi. Ahelyett, hogy az édesség után nyúlnánk, mozogjunk inkább. Ha úgy érezzük, hogy a stressz teljesen a hatalmába kerített, forduljunk szakorvoshoz.

 

3. Az agyunk a zsíros ételekre van programozva

A zsíros, édes és sós ételek megkívánásának evolúciós okai is vannak, a szervezet emlékszik a szűkös időkre, amikor még minden falatért meg kellett küzdeni. Nem csupán az akaraterő hiánya tehát, hogy hajlamosak vagyunk stressz vagy fáradtság esetén az evésre, hanem a már nem szükséges, de még létező túlélő üzemmód okozza.

Mit tegyünk?

Változtassunk a szokásainkon, ha például egy bizonyos hangulatban, napszakban, helyen vagyunk, őrizkedjünk attól, hogy a megszokott cselekvéseket végezzük, azaz szakítsuk meg az érzések és a jutalomként felfogott étel kapcsolatát. Röviden és némileg egyszerűsítve: fáradtan, feszülten kerüljük el azt az utcát, ahol a cukrászda vagy a pékség áll.

 

Ha mégsem sikerült

- bocsássunk meg magunknak

- kezdjük azonnal újra

- tanuljunk az esetből

- mozogjunk még többet

 

Informed


Cikkajánló
- Az ünnepek alatt is lehetséges a büntetlen sütizés
- Készülj fel a hidegre! TOP 6 immunerősítő módszer
- Hogyan vegyünk halat karácsonyra?
- Miniszterelnöki megbízott: fellendült a természetjárás 2010 óta
- Fahéj az elhízás ellen

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing