Honnan tudjuk, hogy tényleg "bio" a bio?

Divattá nőtte ki magát manapság a bio termékek fogyasztása. Jogosan, hiszen sokan próbálnak minél kevesebb mesterséges adalékot, illetve vegyszert bejuttatni a szervezetükbe. De kevesen tudják igazán, hogy mit is jelent a bio kifejezés, és azt sem, hogy milyen szigorú szabályoknak kell megfelelniük ezen termékeknek.

Bio vagy ökológiai termék:

• Egészséges és biztonságos élelmiszer, fenntartható gazdálkodásból.

• Az adott áru vegyszermentesen előállított alapanyagok felhasználásával készült, illetve a termesztés során csak biológiailag lebomló vagy természetes szerek használtak.

• Az előállítás során tilos génmanipulált szervezeteket vagy azok származékait felhasználni.

• Ráadásul az a föld, amelyben az alapanyagokat termesztették, már legalább három éve nem volt vegyszerrel kezelve.

• Nem tartalmazhat a késztermék mesterséges adalékanyagokat.

• A feldolgozás során csak ártalmatlan adalék- és segédanyagokat (pl. tejsav, citromsav, almasav) használhatnak, melyeket gyakran már évtizedek vagy évszázadok óta alkalmaznak, és csak akkor, ha az élelmiszer nélkülük nem készíthető el.

• Az állatok gyógyításához gyógynövényeket, homeopátiás szereket alkalmaznak, valamint nem használhatók a hozam fokozására és a megelőzésre hormonok, antibiotikumok.

 

Termékek jelölése:

A termékek címkéjén, a termék nevén, összetételén szavatosságán, gyártóján stb. túl tartalmaznia kell a „bioságát” tanúsító jellemzőket. A bio jelölést csak olyan vállalkozás és csak olyan termékre alkalmazhatja, melyre az ökológiai szervezet tanúsítványa felhatalmazza.

 

Megkülönbözetetünk:

Biotermék: Az a termék, melyben 95-100% a bioösszetevők aránya.

Bioösszetevőket tartalmaz: Ha a bioösszetevők aránya 70-94,4% között van, akkor feltüntethető a terméken, hogy bioösszetevőket tartalmaz.

Átállási termék: Több, mint egy éve elkezdték a biogazdálkodást a területen, ahonnan a termék származik. Csak egy növényből álló termékek esetében alkalmazható.

A címkén rajta kell, hogy legyen, hogy ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik, valamint az ellenőrzést végző szervezet neve és kódszáma. Ha nem címkézhető, akkor rajta akkora az árukísérő bizonylatokon kell szerepeljen.

Magyarországon két, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által felügyelt, akkreditált ellenőrző szervezet van akik a bio termékek illetve gyártók ellenőrzését végzik, a Biokontroll Hungária Kht. (Hu-Öko 01), és az Kogarancia Hungária Kft. (Hu-Öko 02).

Ha import bioélelmiszerről van szó, akkor is fel kell tüntetni a gyártás helyszínén ellenőrzést végző szervezet nevét, kódszámát.

Tehát a biotermékekre szigorú jogszabályok vonatkoznak, semmiképpen sem szubjektív megítélés vagy táplálkozási divat függvénye, hogy mit tekinthetünk ökológiai gazdálkodásból származó terméknek!

Forrás: -informed-

 


Cikkajánló
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak
- Megnyitotta kapuit Miskolc legújabb és legfinomabb élményközpontja
- Az életmentés nem állhat meg! Adj vérplazmát!
- Tavaszi testi-lelki megtisztulás a természet erejével
- Út a fogyáshoz: jókor, jót enni, éhezés nélkül

Honnan tudjuk, hogy tényleg bio a bio?

2017.01.19. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Divatos a bio termékek fogyasztása, és jogosan, mert sokan próbálnak minél kevesebb mesterséges adalékot, illetve vegyszert bejuttatni a szervezetükbe.

De kevesen tudják, hogy mit is jelent a bio kifejezés, és azt sem, hogy milyen szigorú szabályoknak kell megfelelniük a bio termékeknek.

 

Bio vagy ökológiai termék:

Egészséges és biztonságos élelmiszer, fenntartható gazdálkodásból.

Az adott áru vegyszermentesen előállított alapanyagok felhasználásával készült, illetve a termesztés során csak biológiailag lebomló vagy természetes szerek használtak.

Az előállítás során tilos génmanipulált szervezeteket vagy azok származékait felhasználni.

Ráadásul az a föld, amelyben az alapanyagokat termesztették, már legalább három éve nem volt vegyszerrel kezelve.

Nem tartalmazhat a késztermék mesterséges adalékanyagokat.

A feldolgozás során csak ártalmatlan adalék- és segédanyagokat (pl. tejsav, citromsav, almasav) használhatnak, melyeket gyakran már évtizedek vagy évszázadok óta alkalmaznak, és csak akkor, ha az élelmiszer nélkülük nem készíthető el.

Az állatok gyógyításához gyógynövényeket alkalmaznak, és nem használhatók a hozam fokozására, a megelőzésre hormonok, antibiotikumok.

Termékek jelölése:

 

A termékek címkéjén, a termék nevén, összetételén szavatosságán, gyártóján stb. túl tartalmaznia kell a „bioságát” tanúsító jellemzőket. A bio jelölést csak olyan vállalkozás és csak olyan termékre alkalmazhatja, melyre az ökológiai szervezet tanúsítványa felhatalmazza.

 

Megkülönbözetetünk:

 

Biotermék: Az a termék, melyben 95-100% a bioösszetevők aránya.

 

Bioösszetevőket tartalmaz: Ha a bioösszetevők aránya 70-94,4% között van, akkor feltüntethető a terméken, hogy bioösszetevőket tartalmaz.

 

Átállási termék: Több, mint egy éve elkezdték a biogazdálkodást a területen, ahonnan a termék származik. Csak egy növényből álló termékek esetében alkalmazható.

 

A címkén rajta kell, hogy legyen, hogy ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik, valamint az ellenőrzést végző szervezet neve és kódszáma. Ha nem címkézhető, akkor rajta akkora az árukísérő bizonylatokon kell, szerepeljen.

 

Ha import bioélelmiszerről van szó, akkor is fel kell tüntetni a gyártás helyszínén ellenőrzést végző szervezet nevét, kódszámát.

 

Tehát a biotermékekre szigorú jogszabályok vonatkoznak, semmiképpen sem szubjektív megítélés vagy táplálkozási divat függvénye, hogy mit tekinthetünk ökológiai gazdálkodásból származó terméknek!

 

 

 

 

Megjelent: InforMed Hírek/9; 2011.


Cikkajánló
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak
- Megnyitotta kapuit Miskolc legújabb és legfinomabb élményközpontja
- Az életmentés nem állhat meg! Adj vérplazmát!
- Tavaszi testi-lelki megtisztulás a természet erejével
- Út a fogyáshoz: jókor, jót enni, éhezés nélkül

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing