Hét főbűn az edzőteremben

2016.04.28. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

A testedzésnek akár tragédia is lehet a vége, ha nem tartunk be néhány alapvető szabályt. Ha a legtöbbet akarjuk kihozni programunkból és a kockázatokat is el akarjuk kerülni, fontos, hogy megismerjük, melyik az a „hét főbűn”, amit el lehet követni edzés közben.

Veszélynek tesszük ki magunkat, ha:

1. Kihagyjuk a bemelegítést

Ha hirtelen kezdünk hozzá az edzéshez, felugrik a pulzusszám, ráadásul a felkészítetlen izmok és ízületek sérülékenyebbek lehetnek. A magas pulzusszám szédüléshez, hányingerhez, ájuláshoz, sőt, akár szívrohamhoz is vezethet. Már néhány perces bemelegítés, még a laza séta is segíthet.

2. Edzés után azonnal forró fürdőt veszünk vagy beülünk a szaunába

Mozgás után eleve magasabb a testhőmérséklet, és az erek ki vannak tágulva. Ilyenkor várni kell, míg a pulzus a normálisra csökken. A szauna is szédülést, émelygést, fáradtságérzést okozhat, de még rosszabb is bekövetkezhet: hőguta vagy szívroham. Langyos zuhannyal hűtsük le magunkat edzés után a forró fürdő vagy szauna előtt.

3. Visszatartjuk a lélegzetünket súlyemelés közben

Ez jelentősen megemeli a vérnyomást, szédülés, émelygés, sérv, szívroham vagy stroke lehet a következménye. A nagy belső nyomás elkerülése érdekében lélegezzünk gyakorlat közben is ritmusosan, egyenletesen.

4. Nem vizsgáltattuk ki magunkat orvossal

Teljes körű kivizsgálás szükséges a rendszeres edzések megkezdése előtt, különösen, ha valaki elmúlt 45 éves vagy olyan kockázati tényezők vannak, mint a dohányzás, magas vérnyomás, magas koleszterinszint vagy az elhízás. Ha a fentiek közül kettő is jelen van, fennáll a szívbetegség, diabétesz vagy a stroke kockázata.

5. A megcélzott pulzusszámot meghaladjuk edzés során

Ha a végsőkig terheljük a szívünket a kardioedzések során, felesleges terhelésnek tesszük ki a szívet és a tüdőt. Ilyenkor nagyobb a szívritmuszavar kockázata is. Ha különben egészségesek vagyunk, az edzés alatti pulzusszám ne legyen több mint a maximális 55-85 százaléka.

6. Aerobik edzés alatt kézi súlyzót használunk

Nem jelent plusz energia-leadást és nem is növeli az izomerőt, ha az aerobik alatt kézi súlyzót tartunk a kezünkben. Fennáll azonban a vállízület sérülésének veszélye. A kézi súlyzót csak erőedzések alatt használjuk.

7. Nem figyelünk szervezetünk jelzéseire

A rendellenes szívritmus, mellkasi fájdalom, nyomás, szédülés, émelygés, hosszan tartó fáradtságérzés vagy álmatlanság a túlterhelt szervezet megnyilvánulása, fennáll a szívroham vagy a sérülés kockázata. Ügyeljünk a figyelmeztető jelre, lassítsunk a tempón, és bármi szokatlan tünetet észlelünk, tanácsos orvoshoz fordulni.

 

- informed - 


Cikkajánló
- Hajrá immunerősítés!
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak
- Megnyitotta kapuit Miskolc legújabb és legfinomabb élményközpontja
- Az életmentés nem állhat meg! Adj vérplazmát!
- Tavaszi testi-lelki megtisztulás a természet erejével

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing