Hazai szaunakultúra

A szaunakultúra idehaza még gyerekcipőben jár. A szaunákat alkalmanként látogató vendégek többsége nincs tisztában az alapvető szabályokkal mind a higiénés mind pedig az egészségügyi részét tekintve.

Hiába várják már a trendnek is megfelelő wellness- létesítmények, szállodák a hazai és külföldi vendégeket, ha például a most „gorcső” alá vett szaunakultúra hiányát tapasztalva nem igazán érzi magát kellemesen a külföldi vendég és összecsomagol.

Azzal, hogy sok hazai vendég nem megfelelően veszi igénybe a szaunákat és felháborodik, ha megszólják őket. Sőt konfliktusba keverednek azokkal, akik leveszik a fürdőruhájukat és lepedőt körbetekerve mennek be.

Szeretnénk részünket kivenni a szaunakultúra terjesztésében remélve, hogy ezzel hozzájárulunk a helyes, így egészségesebb, kockázatmentesebb és élvezhetőbb szaunázáshoz.

A legtöbben amikor szaunázásról beszélünk a relaxáló szaunázásra gondolnak. Viszont a szaunázás a mi szemünkben szélesebb skálán mozog. Például élénkíthetjük vele magunkat, rehabilitációs célra is használhatjuk kiegészítő terápiaként. Mentális és testi fittség eléréséhez is alkalmazhatjuk vagy ellenkezőleg „kimeríthetjük” vele magunkat egy stresszes nap vagy hét után.

A relaxáló szaunázás

A benntartózkodási idő maximum 15 perc/alkalom (minden esetben).

A relaxáló szaunázáshoz a legideálisabb 3-4-szer bemenni a szaunába. Fordítsunk figyelmet a lehűlés és pihenés szakaszára is. Érdemes legalább 25 -30 percnek eltelnie a szaunamenetek között, lehűtéssel együtt de ha több pihenést engedünk meg magunknak meg lesz a várva várt eredmény. A szaunamenetek közti alvást viszont nem javasoljuk.

A legjobb tanácsadónk a testünk, ha nem kívánjuk vagy úgy érezzük az átlagnál jobban ver a szívünk várjunk még egy kicsit. A szaunázás valóban a "testi-lelki" kikapcsolódásunkat szolgálja ne akarjunk senkinek megfelelni, ez nem túlélő program.

Mennyi ideig lehet bent az ember a szaunában?

A standardizált bent tartózkodási idő maximum 15 perc.

Mindig tartsuk szem előtt, hogy a bent tartózkodási idő egyén és állapot függő. Az ember állóképessége függ az alvás mennyiségétől az őt ért stresszhatásoktól az esetlegesen lappangó betegségektől stb. Egyszóval nem kell mindig arra törekednünk, hogy végigüljük a standardizált 15 percet.

Hányszor szaunázzunk egy nap?

A gyakorlott szaunázók akár 4-5 alkalommal is szaunázhatnak. Ennek túllépése viszont számukra is igen megterhelő a szív- és érrendszerüknek és veszélyeztethetik ionháztartásukat is. Így az egészség megőrzéshez, fittséghez már semmi köze.

Hányszor szaunázzunk egy héten?

1 héten 3 x 4 vagy 4 x 3 alkalmat javasolunk a szaunában tölteni. A mindennapos szaunázás túlzás és nem egészséges.

Az egyrészes fürdőruha

Az egyrészes fürdőruhát felejtsük el a szaunázáshoz! A szintetikus anyaggal beborított test nem tud úgy a hő ellen védekezni, azaz nem tudja úgy a hőt leadni, hőpangás léphet fel alatta. Ez nem csak a bőrnek nem tesz jót, hanem jobban megemelheti belső testmaghőmérsékletünket, miközben még az izzadás általi méregtelenítés meg sem indult igazán. Megterheljük vele szívünket, érrendszerünket.

Ráadásul, ha esetleg úsztunk előtte a bevitt klóros víz mennyisége a fürdőruhánkon nem igazán lesz felüdítő és egészséges! Nem csak nekünk lehet kellemetlen, hanem bent ülő embertársainkra nézve is tapintatlanság. Ugyanis a fürdőruhából kicsöpögő klóros medence vize a szauna padozatába beszívódik onnan is párolog illetve a 95°C –ban igen kellemetlen szagot tud okozni. Az ilyen felszerelésben szaunázók meg is tudják változtatni a száraz szauna klímáját. Ugyanez igaz a hosszú szárú „bermuda” vagy szörfös fürdőnadrágra is, amelyből alkalmanként 1-2 L víz is tud távozni.

Előkészületek

Tisztálkodó zuhanyozással kezdjünk. Ne klóros vízzel a testünkön szaunázzunk!

A szaunába száraz testtel és lepedővel lépjünk.

A szaunában

Mindig terítsünk magunk alá lepedőt úgy, hogy a talpunk alatt is legyen.

Javasoljuk mindenki számára a legkényelmesebb testhelyzet felvételét, amelyet nyugodtan változtatgathatunk is.

Erős szívdobogás, nyugtalanság esetleg szédülés esetén érdemes elhagyni a kabint a homokórával mit sem törődve!

Szaunázás befejezése

A szauna elhagyása után először mindig zuhanyozzunk, lemosva magunkról az izzadságot!

Ezt követi a lehűlés szakasza.

További információk a www.szauna-szeansz.hu honlapunkon"Szaunakultúra" menüpontban és annak almenüiben találhatóak.

Szaunázás. HOL Magazin 2011.


Cikkajánló
- Gluténérzékenyek karácsonya
- Edinaturally - Partner a megújulásban!
- A D-vitamin pótlás fontosságáról
- Hajrá immunerősítés!
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing