Élénkítő ételek

2017.05.17. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Az egészséges ételek nem csak az alakunkat javítják, hanem az életkedvünket is visszaadják! Emellett pozitívan hatnak a koncentrálóképességre, a szexuális vágyra és a sportteljesítményre is.

Jól nézzük hát meg, mi kerül a tányérunkra! Néha eltart egy darabig, amíg a szervezet hozzászokik a teljes értékű táplálékokhoz, és az emésztés „átáll”.

ZÖLDSÉGEK

Alga

Tartalmaz: fehérjét, magnéziumot, jódot és a stresszt elűző nikotinsavat.

Mire jó? Erősíti az immunrendszert, segít a szellemi kiegyensúlyozottságban.

Tipp: amikor algát vásárolunk, legyen fényes és kellemes illatú, akkor friss. Úgy fonnyasszuk, mint a spenótot!

Milyen gyakran fogyasszuk? Amilyen gyakran csak hozzájutunk.

 

Fejes saláta

Tartalmaz: karotint, C-vitamint.

Mire jó? Látásjavító, védi a nyálkahártyát.

Tipp: próbálja ki hagymával, gombával és sajttal, dióolajjal és mogyoródarabokkal!

Milyen gyakran fogyasszuk? Lehetőleg naponta.

 

Paradicsom

Tartalmaz: likopint, karotinoidokat.

Mire jó? Sejtvédő, nyálkahártya erősítő.

Tipp: a fogyasztásra szánt paradicsom legyen igazán piros és jó illatú! Ha inkább inni szeretné, akkor 500 g érett paradicsomot pürésítsen, ízesítse zellerszárral, zeller-zölddel, sóval-borssal!

Milyen gyakran fogyasszuk? Szezonjában minden salátához kötelező.

 

Savanyú káposzta

Tartalmaz: B12-vitamint, B6-vitamint, tejsavat és kevés kalóriát.

Mire jó? Bélbetegedések megelőzésére, fogyókúra részeként.

Tipp: próbálja léként is fogyasztani! Almával, lenolajjal, köménymaggal ízesítse! Ünnepnapokon ananásszal és pezsgővel készítse el!

Milyen gyakran fogyasszuk? Hetente legalább egyszer.

 

FŰSZEREK

Gyömbér

Tartalmaz: éterikus olajokat és keserűanyagot.

Mire jó? Szabályozza a gyomorműködést, az emésztést, és véd a vér besűrűsödésétől.

Tipp: utazással kapcsolatos betegségeknél, rosszulléteknél minden gyógyszernél jobban hat. A frissen szelt gyömbér kompótban is finom. Aromaként a kínai ételekhez használjuk bőkezűen!

Milyen gyakran fogyasszuk? Fűszerezéshez mindig legyen kéznél friss gyömbér!

 

Lepkeszeg - görögszéna

Tartalmaz: egy vitaminhoz hasonló kolin nevű anyagot, fehérjét, vasat, éterikus olajokat.

Mire jó? Segít megelőzni az érelmeszesedését, élénkít, fitten tart.

Tipp: teaként is ihatjuk – dohányosok esetén tisztítja a légutakat. Szárított leveleit vagy magjait zöldségételekhez használhatjuk.

Milyen gyakran fogyasszuk? Teaként naponta.

 

Pepperoni

Tartalmaz: kapszaicint és béta-karotint.

Mire jó? Jó hatással van a légutakra, serkenti az agyműködést, boldogsághormonokat szabadít fel.

Tipp: savanyúságként is kiváló, egyébként apróra vágva fűszerként használja!

Milyen gyakran fogyasszuk? Amíg nem fáj - akármilyen gyakran.

 

Zsázsa

Tartalmaz: C-vitamint, káliumot, kalciumot, vasat, foszfort, béta-karotint.

Mire jó? Tisztítja a vesét és a húgyhólyagot, erősíti az összes szervet. Hatásos náthamegelőző.

Tipp: magról növesszük az ablakban, egy cserépben, ha "beért", frissen vágva szórjuk vajas kenyérre vagy saláta tetejére!

Milyen gyakran fogyasszuk? Naponta egyszer.

 

GYÜMÖLCSÖK

Alma

Tartalmaz: rostanyagokat, vitaminokat.

Mire jó? Csökkenti a vérnyomást, a vércukorszintet is stabilan tartja. Gyorsan eltelít, tehát csökkenti az étvágyat.

Tipp: a legtöbb vitamin a héjában van. Nyersen, párolva és sütve is érdemes fogyasztani.

Milyen gyakran fogyasszuk? "Napi egy alma távol tartja az orvost".

 

Cseresznye

Tartalmaz: káliumot, magnéziumot, foszfort és még egy sor ásványi anyagot B1-, B2- és B3-vitamint.

Mire jó? Segít a fognövekedésben és az idegrendszer felépítésében. A cseresznye-kúra jó székrekedés ellen, a cseresznye lé csökkenti a lázat.

Tipp: keverje salátába vagy natúr joghurtba!

Milyen gyakran fogyasszuk? Szezonjában naponta.

 

Grépfrút

Tartalmaz: speciális poliszacharidokat és folsavat.

Mire jó? Csökkenti a vér koleszterinszintjét.

Tipp: joghurttal nagyon egészséges. Kipróbálhatja a kesernyésebb rózsaszínt is!

Milyen gyakran fogyasszuk? Kétszer egy héten.

 

Vörös áfonya

Tartalmaz: nagy adag pektint és karotint.

Mire jó? Húgyúti fertőzések esetén szinte gyógyszer. Reumatikus fájdalmakra és étvágytalanságra is ajánlják.

Tipp: vörösáfonya-kompót teljes kiőrlésű lisztből készült palacsintával!

Milyen gyakran fogyasszuk? Ha hozzájut frissen, ne habozzon!

 

GABONAFÉLÉK

Barnarizs

Tartalmaz: háromszor annyi ballasztanyagot, kétszer annyi ásványi anyagot, mint a fehér rizs és nyolcféle létfontosságú aminosavat.

Mire jó? A legjobb köret annak, aki jól működő emésztésre vágyik, ráadásul egy csészényi főtt rizs csak 82 kcalt tartalmaz.

Tipp: gomba főzőlevével készítse el - nagyon ízletes!

Milyen gyakran fogyasszuk? Hetente egyszer-kétszer.

 

Csicseriborsó

Tartalmaz: minden hüvelyesnél több szénhidrátot, káliumot és kalciumot.

Mire jó? Segít a csontritkulás megelőzésében, erősíti a szívizmot.

Tipp: ha hagyjuk kicsit kicsírázni, még több vitamin- és hormonfajta lesz megtalálható benne. Nassolni vágyók pirítsák meg!

Milyen gyakran fogyasszuk? Havonta többször.

 

Disznóparéj - amarant

Tartalmaz: vasat, lizin nevű aminosavat.

Mire jó? Erősíti az immunrendszert, és aktiválja az anyagcserét. A legújabb kutatások szerint erősíti az idegrendszert, és serkenti a gondolkodást.

Tipp: reformboltokban, biopiacokon lisztté őrölve vagy frissen kapható.

Milyen gyakran fogyasszuk? Néha keverje a sütőliszthez!

 

Zab

Tartalmaz: rengeteg fehérjét és fontos aminosavakat.

Mire jó? Kiváló energiaforrás, ezért teljesítménysportot űzőknek természetes doppingszer. Növeli az izomerőt.

Tipp: zabpehely és tej - a legjobb reggeli.

Milyen gyakran fogyasszuk? Naponta

 

HÚSFÉLÉK

Csirkemell

Tartalmaz: vasat, sok B1-, B2-vitamint, niacint és folsavat.

Mire jó? Segíti a vérképződést és a látást.

Tipp: wokban, zöldségekkel pirítva isteni, de salátára kockázva is megteszi.

Milyen gyakran fogyasszuk? Hetente egyszer-kétszer.

 

Hering

Tartalmaz: omega-3 zsírsavat, tirozin nevű aminosavat.

Mire jó? Szív- és érrendszeri megbetegedések ellen véd, fájdalomcsökkentő hatása van, az agyműködést is segíti.

Tipp: vajas kenyérre hagymásan-savanyúan kiváló.

Milyen gyakran fogyasszuk? Hetente egyszer.

 

Makréla

Tartalmaz: omega-3 zsírsavat, D-vitamint és biotint.

Mire jó? Segít a magas vérnyomás, az ízületi panaszok, az asztma, a krónikus tüdőgyulladás, az allergiák és a fejfájás megelőzésében. Serkenti a kalcium-anyagcserét.

Tipp: frissen vagy füstölten ínyencség.

Milyen gyakran fogyasszuk? Hetente egyszer-kétszer.

 

TEJTERMÉKEK

Sajt

Tartalmaz: csontvédő kalciumot és cinket, B12-vitamint.

Mire jó? Erősíti a csontokat és a fogakat, valamint az immunrendszert.

Tipp: egy pohár száraz vörösborral aromája jól élvezhető.

Milyen gyakran fogyasszuk? Minden tálon rajta kellene lennie, de tartsunk mértéket!

 

Natúr joghurt

Tartalmaz: tejsavbaktériumokat.

Mire jó? Védi a bélflórát, serkenti a bélműködést, erősíti a sejteket és az immunrendszert.

Tipp: a legjobb és legízletesebb, ha magunk készítjük el.

Milyen gyakran fogyasszuk? Napközben is, akár többször.

 

ITALOK

Ásványvíz

Tartalmaz: kloridot, káliumot, kalciumot, magnéziumot, nátriumot.

Mire jó? Tartalmazza a legfontosabb ásványi és nyomelemeket, amelyekre a szervezetnek naponta szüksége van.

Tipp: váltogassuk az ásványvízfajtákat, ne csak egyfélét fogyasszunk!

Milyen gyakran fogyasszuk? Naponta és 1-2 liternyit.

 

Narancslé

Tartalmaz: C-vitamint.

Mire jó? Legyőzi a vírusfertőzéseket, megöli a baktériumokat. Főleg dohányosok szenvednek C-vitamin-hiányban, nekik tehát különösen ajánlott.

Tipp: a frissen facsart narancslé rostokban gazdag.

Milyen gyakran fogyasszuk? Naponta facsarjunk magunknak friss narancsból egy pohárnyi narancslevet.

 

Vörösbor

Tartalmaz: polifenolt és vasat.

Mire jó? Segít mindenféle szív- és érrendszeri megbetegedés megelőzésében és jó baktériumölő hatású.

Tipp: étkezéskor egy pohár vörösbor szabályozza az étvágyat.

Milyen gyakran fogyasszuk? Naponta egy pohárnyit étkezésekhez - ne többet!

 

Mi való a tányérra?

50-55% szénhidrát: gabonafélék, gyümölcs, zöldség, krumpli, saláta.

30-35% zsiradék: vaj, olaj, margarin, tejszín, mogyorófélék, olíva.

15% fehérje: tojás, fehérhús, hal, tejtermék, szója, gabonafélék.

 

Leggyakoribb tévedések

A főzés tönkreteszi a tápanyagokat

Nem igaz. Természetesen a tápanyagok veszítenek vitamin- és ásványianyag-tartalmukból, de a hüvelyesek, a krumpli vagy a lencse például hő hatására válik fogyaszthatóvá.

Minden saláta segít az alakmegőrzésben

Ez sem igaz. A húsos, virslis, tojásos vagy krumplisaláták nem karcsúsítanak. A leveles saláták viszont hatásosak lehetnek fogyókúra idején, feltéve, hogy nem túl sok a "hozzávaló": a kecskesajt, a feta sajt, a sonka, az olajbogyó, a sonkakocka, a zsemlekocka, a mogyoró. A dresszingek - főleg az olajosak - pedig kimondottan hizlalnak.

A light termékek segítenek fogyni

Ez mese. Még senki sem hízott attól, hogy "normális" ételt fogyasztot, és senki sem fogyott attól, hogy ezt light termékekre cserélte.

Az édesítőszer karcsúsít

Éppen az ellenkezője igaz! Amikor a szervezet jelet kap - ezt az édes íz gerjeszti -, megkezdi az inzulin kiválasztását. Ha nincs cukor a szervezetben, akkor a vérben lévő maradék cukrot kezdi "eltakarítani". A következmény: farkasétvágy. A szacharint ezért sorolják az étvágynövelő anyagok közé.

 

Forrás: Ideál

Megjelent: Reforméletmód magazin, 2005.

- informed - 2017-05-11 22:26:36


Cikkajánló
- Hajrá immunerősítés!
- Gyakorlati tudnivalók a COVID-19 tesztekről utazóknak és munkavállalóknak
- Megnyitotta kapuit Miskolc legújabb és legfinomabb élményközpontja
- Az életmentés nem állhat meg! Adj vérplazmát!
- Tavaszi testi-lelki megtisztulás a természet erejével

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing