Egyen avokádót minden nap!

2015.02.17. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Életmód

Napi egy avokádó elfogyasztása segíthet a túlsúlyos embereken a koleszterin szint csökkentésével. Ez derült ki a Journal of the American Heart Association (2015; 4: e001355) folyóiratban közölt randomizált klinikai vizsgálatsorozatból.
Az avokádónak magas a tápanyagtartalma, de a kalória tartalmának kb. egy harmadát a zsírsavak teszik ki. Ezek az avokádó esetében főleg egyszerű telítetlen zsírsavak (mono-unsaturated fatty acid, MUFA), melyeknek a dietetikusok szerint kedvező hatásuk van az ember egészségére nézve.

Mivel a korábbi tanulmányok a koleszterinnek is előnyös hatást tulajdonítottak, Penny Kris-Etherton, táplákozástudományi kutató és mtsai (Pennsylvania State University, Philadelphia, USA) döntöttek a randomizált, klinikai tanulmány mellett.

Összesen 45 fő, 21 és 70 életév közötti, túlsúlyos felnőtt vállalta, hogy öt héten át az alábbi, háromféle diéta egyikét mindennap betartja. Az első diéta a zsírok részesedését a kalória felvételben 24%-ra korlátozta, melyből az összkalória 11%-a MUFA-ból származott. A másik két diétás előírásban a zsírok 34%-ot tettek ki, amiből 17%-ban részesedett a MUFA. Ebben a két utóbbi egyikében a MUFA-t mindenek előtt avokádóból (Haas fajta) kapták, melyet a résztvevőknek naponta fogyasztani kellett. A másikban MUFA-hoz növényi olajokból, pl. olívaolajból jutottak.

Mindhárom étrend mellett estek a koleszterin értékek a szokásos amerikai táplálkozással szemben, melyet az alanyok korábban megszoktak. A csökkenés főleg az avokádó diétát fogyasztóknál volt feltűnő és az össz-koleszterin, a triglicerid, a „kis sűrűségű” LDL, valamint a nem-HDL koleszterin értékei szintén kedvezőbbek lettek.

Összességében a hatás csekély, és nem lehet összehasonlítani egy gyógyszeres sztatin terápiával, de Kris-Etherton szerint, aki az American Heart Association Táplálkozási Bizottságát vezeti, az avokádó mégiscsak hasznos kiegészítője a napi táplálkozásnak. Természetesen lebeszél a „guacamole-ról”, az Amerikában népszerű, a mexikói konyhából származó avokádó mártásról, melyet kalóriadús tortilla chipsszel és sok sóval fogyasztanak. Sokkal kedvezőbbek a saláták, főzelékek és szendvicsek, amelyeknél az avokádót sovány csirkehússal vagy hallal egészítik ki.

Most a dietetikusok számára itt a kérdés, hogy az avokádó diéta miért csökkenti erősebben a koleszterint, mint az ugyanolyan zsír- és MUFA-tartalmú egyéb ételek. Az avokádó-importőrök és feldolgozók szövetsége, mely finanszírozta a vizsgálatot (bár a szerzők szerint semmi befolyása nem volt a tervezésre és kivitelezésre), „a vitaminok, ásványi és ballaszt-anyagok, fitoszterolok és más bioaktív táplálék összetevők sajátos együtthatására” hivatkozik. Meg kell említeni azt is, hogy az avokádó sok rostot tartalmaz.

 

- informed -


Cikkajánló
- Újra felfedezett kincsünk, a fürdőgyógyászat
- Indul a Vitorlázz Itthon – A felfedezés élménye
- Így erősítsd immunrendszered a télre!
- Mozogj a boldogabb várandóságért és a könnyebb szülésért
- A szex az egészségnek (is) jót tesz

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing