A magyarok harmada saját vállalkozást indítana, ha tehetné

2015.10.14. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek

Világszerte gazdasági húzóágazattá vált az elmúlt években a közvetlen értékesítés. Közel 100 millió ember egészíti ki ebből a jövedelmét, vagy dolgozik teljes állásban ezen a területen – derül ki a Közvetlen Értékesítők Szövetsége Világszervezetének (WFDSA) tavalyi évről készült elemzéséből.

Az ázsiai és az észak-amerikai régió után Európában látnak a legtöbben lehetőséget az önfoglalkoztatásban. Kontinensünkön 14 millió embernek ad munkát ez a szektor és az európai összforgalom 32 milliárd dollár volt, ezen belül Magyarországon is többszázezren jutnak bevételhez közvetlen értékesítőként. Ennek kapcsán a közelmúltban az Amway megbízásából a GFK készített globális, 38 országra, köztük hazánkra is kiterjedő, reprezentatív kutatást, amely rámutatott arra, hogy nálunk is folyamatosan nő a vállalkozási kedv. Míg 2013-ban a megkérdezettek 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy indítana saját vállalkozást, addig 2014-ben viszont már 37 százalék számolt be hasonló szándékáról.

A vállalkozások is kedvezőbb megítélés alá esnek idehaza. 2012-ben mindössze a válaszadók 47 százaléka nyilatkozott pozitívan a vállalkozásindítás lehetőségéről. Két évvel később, 2014-ben viszont lényegesen többen, 61 százalék gondolta úgy, hogy érdemes Magyarországon vállalkozni. A GFK kutatásból az is kiderül, hogy a hazai válaszadók kifejezetten vállalkozásbarátnak (49 százalék) tartják az országunkat. Ezek ismeretében a kutatók rákérdeztek arra, hogy milyen érvek szólnak az önfoglalkoztatás, illetve a magánvállalkozás indítása mellett. Az összes válaszadó véleménye alapján azt szűrték le, hogy a legfontosabb indok a függetlenség megteremtése (46 százalék), azaz, hogy mindenki a saját főnöke lehet. Ezt követte az önmegvalósítás, ami miatt a legtöbben (43 százalék) döntenének a saját vállalkozás mellett, illetve a növekvő bevételeket is sokan (34 százalék) látják az önfoglalkoztatás előnyei közt.

Viszont abban már megoszlanak a vélemények, hogy a vállalkozási ismereteket, hol lenne érdemes elsajátítani. A magyarok leginkább (79 százalék) a közoktatástól várják el, hogy megfelelő tudás birtokába jussanak ezen a területen. Velünk ellentétben, a további megkérdezett országokban a válaszadók közül arányaiban többen gondolják, hogy inkább a szakmai szervezeteknek kellene a tudásátadásban részt venniük, illetve a vállalkozást tervezők magukat is képezhetnék egyéni módokon. Az oktatás, a képzés azért is nagyon fontos, mert a megkérdezettek többsége (42 százaléka) mind a 38 országban ezt jelölte meg fő kritériumként ahhoz, hogy belevágjon a saját üzletébe. A vezetői képességek (37 százalék), a gyakorlati ismeretek (37 százalék), a kreativitás (31 százalék), a mentorálás (28 százalék) és a tapasztalatok megszerzése (21 százalék) csak kisebb szerepet játszanak szerintük a vállalkozás tervezése során.

A vállalkozásindítás, az önfoglalkoztatás kapcsán az egyik legjellemzőbb kezdő vállalkozási formává a közvetlen értékesítés lépett elő az elmúlt években Magyarországon. A közvetlen értékesítéssel foglalkozók száma az utóbbi négy évben a lakosság 3,81 százalékáról 4,76 százalékra nőtt (2011-2014). A Szövetség hivatalosan nyilvántartott adatai szerint, az évente megismételt adatfelvételben résztvevő cégek adatai alapján is többszázezer fő kapcsolódik a közvetlen értékesítési ágazathoz vásárlóként, illetve termékforgalmazóként. A statisztikák alapján utóbbiak többsége (73 százalék) nő, a 49 százalékuk részmunkaidőben végzi ezt a tevékenységet és az egyharmaduk az 50 év feletti korosztályt képviseli. Ez a szám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között a közvetlen értékesítés jellemzően szabad vállalkozási rendszeréből adódóan lehetséges az átjárás.

Ennek megfelelően jelentősen nem változtak a trendek a közvetlen értékesítés területén Magyarországon. Az ezen a területen dolgozók több mint a fele a wellness, közel negyedük kozmetikumok, 10 százalékuk étrend kiegészítők, míg 4 százalékuk háztartási termékek eladásával foglalkozik. A közvetlen értékesítésen belül pedig a multi level marketing rendszerben történő személyes eladás a legjellemzőbb módszer. Az üzletkötések 78 százaléka ebben a formában valósul meg 12% személyes eladással történik és egyre népszerűbbek (10%) az online regisztrációs és rendelési lehetőségek.

Az ágazat a magyar GDP közel 0,2 százalékát eredményezi. Az ágazat 2014-ben 50 milliárdos forgalmat ért el (azaz átszámolva közel 160 millió dollárt), amelynek jelentős hányadát a Szövetség tagcégeinek eredménye teszi ki.

Az ágazat főbb jellemzői a folyamatos kiegyensúlyozott növekedés, a befektetett tőke gyors és magas hozamokkal járó megtérülése, valamint hosszú távú nemzetközi terjeszkedési lehetőség. A közvetlen értékesítés sikere a vásárlók kiszolgálásában rejlik, akik kényelmesen, saját időbeosztásuk szerint, ismerősök tapasztalatait meghallgatva és a terméket kipróbálva dönthetnek egy-egy termék megvásárlásról – a legtöbb esetben pénzvisszafizetési garancia mellett.

###

A Közvetlen Értékesítők Szövetségéről

1993 áprilisában létrejött szervezet célja, hogy a magyar piacon ismertté és népszerűvé tegyék a közvetlen értékesítést, mint vásárlási formát. A Szövetség küldetése, hogy tagjai stabilan, biztonságos és etikus formában működjenek a magyar piacon és ehhez minden segítséget, tájékoztatást megadjon. Kiemelt célja továbbá, hogy a Szövetségen kívül működő a cégeket motiválja a Szövetséghez való csatlakozásra és megadja a szükséges tájékoztatást az etikus működés eléréséhez. A Szövetség tagcégei az elmúlt évben közel 500 ezer embernek biztosítottak pénzkereseti-és vállalkozás indítási lehetőséget. A Szövetség tagcégei kiemelten fontosnak tartják vállalkozó partnereik magas szintű kiszolgálását, megfelelő tájékoztatását, képzését, valamint küldetésükként fontosnak tartják a jogszabályoknak megfelelő és etikus működést. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a tagszervezeteknél az adminisztrációban főállásban foglalkoztatottak száma az elmúlt négy évben 500 főről közel 700 főre nőtt, mindezzel biztosítva a gördülékeny ügyintézést és magas színvonalú országos ügyfélszolgálatok működtetését.

A Szövetség tagja, kizárólag az a cég lehet, aki aláírja és elfogadja a Közvetlen Értékesítés Európai Etikai Kódexét. A Kódex folyamatosan frissül, követi az aktuális jogszabályi változásokat, de helyenként a jogszabályoknál is szigorúbb feltételeket szab. A Kódex megsértésével, be nem tartásával kapcsolatos ügyeket és fogyasztói panaszokat a Közvetlen Értékesítők Szövetségének Etikai bizottsága kezeli, mely csatlakozott az ágazat európai szervezetének a SELDIA-nak Európai Etikai Bizottságához, így akár a határon átnyúló problémák kezelésében is hatékonyan tud eljárni.

A Szövetségnek jelenleg 11 tagcége van: ACN Communication Hungary Kft., AMWAY Hungaria Marketing Kft., Flavon Group Kereskedelmi Kft., GNLD International Kft., HERBALIFE Hungary Kft., NIKKEN UK Ltd., NU SKIN Enterprises Magyarország Kft., ORIFLAME Hungary Kft., SUNRIDER Hungary Kft., TIENS Hungary Kft. és a Zepter International Ungarn Kft.

 

 

 

 


Cikkajánló
- Par Excellence díjas a badacsonyi Villa Sandahl pincészet
- Gasztroarcok fogtak össze egy szebb Karácsonyért
- Nyolcmilliárdos turisztikai fejlesztés kezdődik Hajdúszoboszlón
- Korhű módon születik újjá romjaiból a Budavári Palotanegyed
- Restaurálták az ország legnagyobb római kori mozaikegyüttesét

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing