A hőség és az egészséges étkezés

Nyáron mindenki igyekszik a szabadba, friss levegőre vágyik. Sokak számára örömteli és várva várt esemény. A nyári örömök, a jó idővel társuló felszabadultság sokszor azonban eltompítja realitásunkat, lekicsinyítve vagy éppen figyelmen kívül hagyva a ránk leselkedő veszélyeket. Nem szabad könnyelműnek, meggondolatlannak lenni! S ki hinné, hogy ez a figyelmeztetés mennyire fontos a táplálkozásunk terén.

Mit tanácsol a dietetikus forró napokra?

Nyáron a szervezet energiaszükséglete 10-15 százalékkal csökken, tehát feltétlenül oda kell figyelni arra, hogy mit eszünk. Aki a hőségben az éhségét zsíros, kalóriadús ételekkel, szomjúságát sörrel csillapítja - mondván "egy évben csak egyszer nyaralunk" - az ne csodálkozzék azon, hogy nem érzi jól magát, rossz lesz a közérzete és még jobban izzad.

Mivel a hőség amúgy is igénybe veszi szervezetünket, ne terheljük meg még jobban nehezen emészthető kalóriadús ételekkel, italokkal és alkohollal. Legyünk inkább segítségére, hogy elviselhesse a forró napokat. Fogyasszunk ezért inkább könnyű ételeket, italokat. Nyáron a táplálkozásunkban az egyik legfontosabb feladat a folyadékveszteség pótlása. A folyadékkal együtt például izzadság formájában jelentős mennyiségű só, nyomelem távozik el szervezetünkből, ennek pótlása szintén elengedhetetlenül fontos.

 A legfontosabb az elegendő mennyiségű folyadék. HOL Magazin 2012.

Naponta legalább két liter folyadékot igyunk. Ez lehetőleg víz, ásványvíz, ásványvízzel higított gyümölcs- vagy gyógynövénytea, paradicsom ivólé legyen. Aki unja az ásványvizet, tegyen hozzá egy kevés frissen kinyomott citromlevet. A gyermekek és idősek számára különösen fontos az ivás. A kisgyermekeknek testfelületükre számítva négyszer annyi folyadékra van szükségük, mint a felnőtteknek. Az idősebb emberek kevésbé érzik a szomjúságot. Ha emiatt szervezetük kevés folyadékot kap, úgy az életveszélyes kiszáradáshoz vezethet.

A sör, a bor, a tömény alkoholos italok, az édes üdítők, limonádék illetve Cola-italok alkalmatlanok a szomjúság oltására. Ha valaki semmiképpen nem tud ezekről lemondani, úgy az a hűvösebb esti órákban nyúljon a pohár után.

A kiadós napi háromszori étkezés helyett együnk napjában ötször, de kevesebbet. Ezzel könnyebben megbirkózik szervezetünk.

Könnyű reggelivel, például zabpehelyből, joghurtból és gyümölcsből álló müzlivel kezdjük a napot. Délben nem kötelező a meleg ebéd, nagyon megfelel a ropogós saláta is. Választhatunk kisebb hal-húsadagokat is párolt zöldségfélékkel, kevés rizzsel, burgonyával."

Könnyen emészthető, magas víztartalmú ételek - zöldséges szendvics. HOL Magazin 2012.

Könnyen emészthető falatok, például joghurt, kefir, friss gyümölcs, paradicsom, sonkás-sajtos szendvics.

Este, amikor már lehűlt a levegő, valamivel bőségesebben is étkezhetünk. Azonban túl későn és túl nehéz ételekkel ne terheljük meg szervezetünket. Válasszunk inkább sovány halat, csirkehúst és zöldségsalátát a zsíros kalóriadús ételek helyett.

Még ha különösen kedveli is valaki a mexikói ételeket, lehetőleg kerülje az erősen fűszerezett fogásokat, hogy ne serkentse a verejtékmirigyeket fokozott működésre.

A tea, kávé és az alkoholtartalmú italok fokozzák a verejtéktermelést, így kerüljék, illetve módjával fogyasszák ezeket az italokat.

Ne tervezzünk megerőltető gyalog- vagy kerékpártúrákat, különösen ha edzetlenek vagyunk. Egy kellemes kirándulás, esetleg piknikkel összekapcsolva, sokkal több örömet nyújt.

Minden sporttevékenységre, de az úszásra különösen vonatkozik, hogy előtte kerüljük a bőséges és nehéz étkezést. Egy bőséges ebéd után legalább két órát kell várni, mielőtt úszni mennénk. Néhány könnyű falat elfogyasztása után már fél óra múlva úszhatunk.

A nyári sportolás után különösen erősen izzadunk. Gondoljunk mindig arra, hogy a folyadékveszteségünket ásványvízzel - tisztán, vagy gyümölcslével elegyítve - paradicsomlével ismét pótoljuk. A verejtékkel nemcsak vizet, hanem a szervezet számára fontos ásványi anyagokat, nyomelemeket is veszítünk. A kiránduló táskánkban ezért mindig legyen a harapnivalón kívül innivaló is.

 

- informed -


Cikkajánló
- Nem minden bejgli az, ami annak látszik
- Libamájról és borokról. Szöghy Ottó ajánlásai
- Így heverd ki a fesztiválozást!
- Hamarosan ingyenes applikációval kereshetőek a jogszabályok
- Utazási tanácsok

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing