10 érdekesség, amit nem tudtál az IMAX-ről

2015.04.02. | Kategóriák: teljes cikkgyűjtemény, Hírek, Film

Egyre több film készül IMAX formátumban, de még mindig nagyon keveset tudni a speciális technológiáról. Az IMAX egyszerre jelent filmformátumot, mozitermet, vásznat, hangrendszert és különleges eljárások alkalmazásával megalkotott filmképet is. A Cinema City 10 érdekességet gyűjtött össze, amit eddig biztosan nem tudtál a technológiáról.

 

1. Az első állandóan üzemelő IMAX-rendszert Torontóban adták át 1971-ben. A kanadai fejlesztésű filmformátum egyébként az előző évben az osakai világkiállításon mutatkozott be, napjainkra a legelterjedtebb nagyméretű filmformátummá vált.

2. Az IMAX immár két évtizede forradalmasítja a 2D és 3D mozizás élményét. Az IMAX 3D két projektorból álló rendszere egyszerre kettő, különálló képet (egy a jobb és egyet a bal szemnek) vetít a különleges ezüst-borítású és nagymértékben fényvisszaverő vászonra, mely így páratlanul ragyogó és tiszta képet biztosít. A szemüvegek szétválasztják a két képet, így a jobb és a bal szem különböző képet lát. Az emberi agy a két látványt összeilleszti, melyből megszületik a létező legvalóságosabb 3D hatás.

IMAX látótér. HOL Magazin 2015.

3. Az IMAX élmény meglepően nagy részét a hang adja, melyet lézeres beállítással tesznek olyan pontossá, hogy akár a terem olyan pontjairól is hallhatunk effektusokat, ahol eredetileg nincsenek beépített hangszórók. A szabadalmaztatott hangszóró-rendszer egy átlagos, mozikban használt berendezés hangtartományának 10-szeresét produkálja, így az egészen halk hangoktól a hangosakig, a magasaktól a mélyekig szinte mindent képes megszólaltatni.

4. Az IMAX rendszer a teremben fixen betelepített mikrofonokon keresztül folyamatosan adatokat gyűjt a hangszóró-rendszer minden egyes csatornájáról, és ezek alapján naponta önmagától elvégzi a szükséges hangkalibrálást, melyet a kép esetében is teljesen önállóan, emberi irányítás nélkül végez.

5. Az IMAX kamerák a világ legjobb felbontású kamerái, képkockánként 15 perforációval ellátott 70 mm-es filmet használnak, ez a normál 35 mm-es filmhez képest 10-szer jobb felbontású kép felvételét teszi lehetővé.

IMAX képarány. HOL Magazin 2015.

6. A nem IMAX kamerával leforgatott filmet az úgynevezett DMR (digitális képkorrekció) eljárás során átalakítják és felfejlesztik az IMAX kép- és hangminőség szintjére. A digitális utómunka során nem egyszerűen csak felnagyítják a képet, hanem a filmet képkockánként javítják, részletgazdagabbá, ragyogóbbá, élesebbé formálják.

7. Az IMAX technikusok a minőség megszállottjai. Az IMAX hálózat üzemeltetési központja az év 365 napján, 24 órában üzemel és tartja megfigyelés alatt a világ valamennyi IMAX moziját, hogy a rendszer folyamatos és optimális működését biztosítsa. Az üzemelés közben gyűjtött ezernyi adat folyamatos elemzése által még azelőtt észlelhetnek lehetséges problémákat, mielőtt azok valóban megjelennének. A rendszer annyira érzékeny, hogy ha például valaki megpróbál kézzel állítani a hangon az egyik teremben, arról a kanadai központértesítést kap és távolról visszaállíthatja azt.

IMAX projektorok. HOL Magazin 2015.

8. Az IMAX mérnökei minden vásznat és a projektorok lencséit az adott terem sajátosságaihoz fejlesztik, ezzel a munkával esetenként akár egy évet is eltöltenek. A magyarországi IMAX terem kialakításánál például két daru emelte be a vetítőgépet, és ezek segítségével eresztették le a speciális vásznat is. Csak ezután lehetett befejezni a mozi tetőszerkezetét.

9. Mindegyik IMAX vetítőgép saját fejlesztésű képkorrektorral rendelkezik – egy 100 asztali komputer teljesítményével bíró szuper számítógéppel –, amely beépített érzékelővel van felszerelve. Ez úgy pásztázza a vásznat, mintha csak a közönség szeme lenne, ezáltal a képkorrektor a vetítés közben változtathat a beállításokon, így folyamatosan a legjobb képminőséget biztosítja.

10. Az IMAX termeket és vásznakat úgy tervezték, hogy a kép minél jobban kitöltse a néző látóterét. Az emberi szem vízszintesen majdnem 180 fokos látótérrel rendelkezik, így miközben a hagyományos mozitermek ennek körülbelül az 54%-át képesek kihasználni, az IMAX-ben akár 70% is elérhető. Ez azt is jelenti, hogy ezáltal a látvány sokkal több látósejtet ingerel a szemben, így a néző látványélménye sokkal intenzívebb.

 IMAX látótér. HOL Magazin 2015.

 

Háttérinformációk:

A Cinema City 1929-ben kezdte működését, mely mára Európa második legnagyobb mozihálózatává vált. A vállalat 201 mozit üzemeltet a kontinens nyolc országában 1852 mozivásznon kínálva a szórakozás élményét digitális minőségben. A Cinema City az IMAX jogok kizárólagos tulajdonosa, tíz IMAX 3D és öt 4DX mozi üzemeltetője. A vállat kétszer, 2004-ben és 2011-ben is elnyerte a szakmai zsűri által megítélt Év Mozija címet. A Cinema City működését a közép-kelet-európai régióban 1997-ben kezdte, amikor megnyitotta első moziját Budapesten. Azóta a főváros hét pontján 94, köztük egy IMAX 3D és egy 4DX, az ország további 13 városában pedig összesen 82 mozitermet működtet.

IMAX DMR. HOL Magazin 2015.


Cikkajánló
- II. Országos Képzőművészeti Filmnapok
- 10.000 epizód – Történelmet írt a Barátok közt
- Elkezdődött az El a kezekkel a Papámtól! című különleges családi film forgatása
- Ismét jön a Re:Verzió a 16. Verzió legsikeresebb filmjeivel!
- Hosszabbítást kap az online dokufilmes akció

SPECIA Kommunikációs Ügynökség 1134 Budapest Botond utca 12. +3630 9994299 info@specia.hu online kommunikáció webmarketing